Bønder på vei

I disse dager ruller Felleskjøpets splitter nye bulkbiler rundt på motorveiene. Bilene er designet av reklamebyrået Breakfast.

42376 c73b1 original
42379 83676 original
42382 88612 original
42385 69b5b original

– Vår oppgave var å lage design som appellerte til den nye og unge bonden, samtidig som vi ivaretok de norske verdiene, forklarer senior designer i Breakfast, Charlotte Edøy.

Designet henter inspirasjon fra både nasjonalromantikken og samtiden. Bulkbilene blir svært synlige ute på de norske veiene, og det var derfor viktig å lage et uttrykk med en tydelig fremtoning, som likevel skaper harmoni blant bilistene.

– Vår 100 års erfaring med norsk landbruk har gitt oss mye kunnskap , noe som kommer forbrukeren til gode. Nå nyter folk av vår ekspertise uansett om det gjelder jord, dyrefor, redskaper eller andre ting, og dette folket ferdes også på veiene. Derfor var det viktig for oss å nå ute til dem med designet som en del av merkevarebyggingen. Designet løser dette på en veldig god måte. Vi er svært fornøyde med løsningen Breakfast har laget for oss, sier direktør Handel i Felleskjøpet AGRI, Henrik Thoresen.

– Selv om vi er et byrå som i mange sammenhenger representerer mobilen, har vi også senior designkompetanse på huset og leverer tradisjonelle leveranser slik som denne jobben. For Felleskjøpet gjør vi emballasje og pakningsdesign på alt fra jord til kattemat, forteller kreativ leder, Christian Braathen.