Kampanje med bieffekt

Arbeid av TRY og Apt

Skal du på 'polet i helgen (og er mellom 18-25 år) kan du redde en bie, kun ved å vise leg uoppfordret i kassen.

Mange begynner å få med seg at flere biearter i inn- og utland er truede. Siden bienes pollinering er uunnværlig når det kommer til produksjon av mat og drikke, har Vinmonopolet inngått et samarbeid med Norges Birøkterlag. For hvert viste leg, doneres en sum penger til tiltak som styrker norske biestammer.

Alderskontroll er et av de viktigste tiltakene Vinmonopolet gjør, for å forhindre at mindreårige får tak i alkohol. Målet med kampanjen er å sjarmere 10 prosent flere til å huske leg i år enn i fjor, hvor 2.000.000 leg ble fremlagt. 

Bier engasjerer

Kampanjen som har pågått siden februar er tydeligvis noe som engasjerer målgruppen. I februar i år fant 306.982 ungdom frem leget i kassen, noe som er en økning på 15 prosent fra samme tidsrom i fjor. På én måned har over 40.000 besøkt nettsiden bie.vinmonopolet.no og nærmere 10.000 har delt den på Facebook og Twitter. På Instagram har Vinmonopolet-bien dukket opp i over 1000 bilder.

– Bienes velvære angår flere enn man kanskje skulle tro og det samme gjør faktisk alderskontroll. Det er fint å kunne belyse to alvorlige temaer, på en sjarmerende måte som engasjerer ungdom. Vi har så langt kun fått positive tilbakemeldinger fra våre ansatte, kunder og media, sier Hege Bergskaug Øvsthus i Vinmonopolet.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.