Norske sparebanker med felles kampanje

I forbindelse med sparebankforeningens 100 års jubileum er det utviklet en kommunikasjonsplattform og profilkampanje for alle norske sparebanker.

47721 118a9 original
47723 3c323 original

Utgangspunktet for oppdraget var en festforestilling i Operaen som skulle markere Sparebankforeningens 100 års jubileum. I innsiktsfasen fikk vi innblikk i hvilken rolle sparebankene faktisk har spilt i Norge og hvordan forretningsmodellen har vært helt sentral i utviklingen av Norge som nasjon.

– Det slo oss hvor underkommunisert denne historien er. Det at norske sparebanker og stiftelser hvert år bidrar med mer enn 600 millioner kroner til ulike gode samfunnsnyttige formål som en helt naturlig del av deres forretningsmodell var for oss ukjent, uttaler strategisk rådgiver og ansvarlig for kampanjen i Gyro, Helge Wold
.

– Historien er for øvrig sjeldent god for å skape unike opplevelser. Opplevelser vi skal formidle til de inviterte i Operaen kommende høst.

Fra arrangement til profilkampanje

I nært samarbeid med Sparebankforeningen og Hyper startet jobben med å se hvordan denne historien kunne formidles i en nasjonal profilkampanje der Norges befolkning var målgruppa.


– Vi så med en gang behovet for å kommunisere sparebankenes sjel og unike rolle i samfunnet. Det var derfor med stor ydmyket vi gikk løs på oppgaven med å bygge en kommunikasjonsplattform vi kunne utvikle til en felles pay off, visuell identitet og profilkampanje.

– At alle norske sparebanker og stiftelser kan stille seg bak kommunikasjonen var noe som gjorde oppgaven svært utfordrende. Her gjaldt det å løfte kommunikasjonen opp på riktig nivå, sier rådgiver og konseptutvikler i Hyper, Knut Sverre.

Historier fra lokalsamfunnet

Kampanjen «Overskudd til å dele» begynte for to måneder siden med en intern lansering. Her ble hver enkelt sparebank og deres ansatte utfordret til å bidra med historier fra sitt lokalsamfunn. Historier om mennesker og deres ideer som er realisert takket være at den lokale sparebanken deler av sitt overskudd og gir tilbake til lokalsamfunnet. 


– Dette har skapt et rikt univers som publikum kan dykke ned i når vi nå inviterer det norske folk til å ta del i denne historien og dele sin egen sparebankhistorie på sparebankene.no som er kampanjens hjem, uttaler Sverre.

Helt sentralt i kampanjen står også en 90 sekunders reklamefilm som i sin helhet er produsert i samarbeid mellom Gyro og Hyper. Hyper står bak idé, konsept, manus, produksjon og regi. Gyro har stått for postproduksjon, klipp og grading.


Gyro og Hyper

Dette prosjektet viser hvordan Gyro og Hyper utfyller hverandre. Vi ser klare glidninger der opplevelser står sentralt, uansett kanal. Det dreier seg om å søke det perfekte, i nært samarbeid med kunde og andre leverandører.


– Gyro og Hyper sitter på en samlet kompetanse og en verktøykasse der arrangementer og opplevelser i alle kanaler smeltes sammen, med tydelige mål for øyet, sier kundeansvarlig og kreativ leder i Gyro, Kristian Kirkvaag.



Involverte byråer

Gyro

Både Og logo

Både Og Lyd