Smittsom «Del veien»-oppfølger

Arbeid av Kitchen Reklamebyrå

Konflikten mellom norske syklister og bilister engasjerer hele veien til Hong Kong.

Våren 2013 lanserte Statens Vegvesen kampanjen «Del veien», en kampanje som med Thor Hushovd i spissen skulle bidra til å redusere konfliktnivået mellom bilister og syklister, samt øke kunnskapen til at de har lik rett til veien. Kampanjen var en suksess med blant annet 300.000 visninger på YouTube. I fjor var kampanjen ny, og i tillegg er Thor Hushovd en så stor kjendis at kampanjen fikk stor oppmerksomhet i alle kanaler fra NRK Dagsrevyen til ulike sosiale medier. 

– Da kampanjen skulle gjenbrukes i år var utfordringen å skape ny oppmerksomhet rundt problemstillingen sier Bjørn Polmar i Kitchen Reklamebyrå. 

– Beklageligvis viser det seg at mange bilister og syklister, tillater seg å vise de mer primitive sider av mennesket når de møtes i trafikken. En adferd som i alle andre sammenhenger ville vært helt uakseptabel. For å synliggjøre paradokset i denne måten og oppføre seg på valgte vi derfor å flytte samme type oppførsel, inn i andre dagligdagse situasjoner som i butikken, i parken, i heisen etc. 

Resultatet ble fire små filmer som alle på sin måte viser hvor absurd oppførselen egentlig er. 

– Resultatene så langt har vært overveldende sier Signe Gunn Myre, som er ansvarlig for «Del veien» i Statens vegvesen. Etter bare tre uker har filmene blitt sett over 600.000 ganger fra Alta i nord til Hong Kong i sør. Etter fjorårets suksess vurderte vi at det ville være vanskelig å få like stor oppmerksomhet i år, men der tok vi heldigvis feil avslutter hun. 

Filmene endte også i år opp på NRK Dagsrevyen, og har skapt en diskusjon på Facebook med over 4000 likes, 1700 delinger og 700 kommentarer.


Kommentarer

Stephan von Simson

Grafisk designer i State

3 år, 5 måneder siden

Genialt!

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.