«Trolljegeren»-regissør med internasjonal Jotun-film

De færreste i Norge er klar over hvor stor Jotun er internasjonalt. TRY fikk i vinter oppdraget med å utvikle et globalt kreativt konsept for Jotun.

48954 eb939 original

Jotun er foretrukket leverandør både blant arkitekter og entreprenører, til kjente landemerker som for eksempel Eiffeltårnet og Burj Khalifa, og ikke minst blant huseiere verden over.

– Felles for dem alle er at de er opptatt av kvalitet. Og det er nettopp dette vi ønsker å bygge kunnskap om med de nye filmene, forteller Evie Gaasholt, Marketing Director i Jotun.

Jotuns hovedmarkeder er Asia, Midtøsten og Skandinavia, som kulturelt sett er veldig forskjellige markeder.

– I Midtøsten og Asia er man mer opptatt av «aspirational» reklame, mens man i Norge legger mer vekt på historiefortellingen, sier konsulent Sven Jensen.

– Teamet som ble satt på jobben hadde en unik kombinasjon av erfaring fra disse markedene, hvilket var en fordel. Jeg har selv jobbet flere år i Midtøsten, mens Camilla Bjørnhaug og Preben Moan var en lengre periode i Asia.

3D-vant regissør

Både av praktiske og juridiske årsaker var det ikke mulig å filme på location. Det var en av grunnene til at man valgte André Øvredal på regi. Regissøren bak «Trolljegeren» hadde mye erfaring med bruk av 3D-effekter. Storm Studios satt med kompetansen til å rekonstruere hele bybilder i CG, noe som åpnet mange muligheter for regi og de kreative. Blant annet kunne man bestemme helikopterkjøringen over Kuala Lumpur helt opp mot ferdigstillingen av filmen.

– Vi la til rette for en fleksibel og dynamisk prosess, og legger ikke skjul på at dette har vært en drømmejobb for oss, der vi kunne utnytte ekspertisen til teamet her på Storm Studios, og samtidig ha det utrolig lekent i prosessen. Vi håper flere kreatører tør å tenke scenarioer som krever å bygge full CG, det er ikke så skummelt, sier produsent i Storm Studios og Shortcut, Ida Fiskerud.