Fjordland tar oppgjør med fordommer

Arbeid av Ernö

I en ny reklamefilm tar Fjordland oppgjør med fordommer og viser hva det er som gjør Fjordland så næringsrikt.

Ferdigmatindustrien omgis av mange myter. Mange tror at når noe går raskt må noe ha gått tapt underveis. Slik er det nødvendigvis ikke.

I en ny reklamefilm røper Fjordland «hemmeligheten». Gode råvarer, en vakumeringspose, vann og varme er det enkle svaret. Sous vide kalles tilberedingsmetoden på fagspråket.

– Vi pakker råvarer som kål, gulrøtter, kjøtt og fisk i poser. Posene vakumeres ved at luften trekkes ut og forsegles. Deretter varmer vi posene med de gode råvarene i vann. Slik bevarer vi smaken og alle de gode næringsstoffene like bra som om du hadde laget akkurat den samme maten hjemme på ditt eget kjøkken og ingenting forsvinner i kokevannet, forteller Fjordlands ernæringsfysiolog Torill Emblem Nysted

– Fjordland tilsetter heller aldri konserveringsmidler.

Påstanden om at sous vide-ferdigmaten fra Fjordland er like næringsrik som hjemmelaget er vitenskapelig dokumentert. Matforskningsinstituttene Nofima og Nifes (Nasjonalt Institutt for Ernærings- og Sjømatforskning) har utført en lang rekke analyser av middagene.  

– De analyserte middagene fra Fjordland er like næringsrike som tilsvarende hjemmelaget mat, forteller Ida Synnøve Grini, rådgiver mat og helse i Nofima.

– Middagsproduktene i undersøkelsen inneholder de næringsstoffer en kan forvente skal komme fra et normalt middagsmåltid. De analyserte rettene fra Fjordland kan dermed inngå som bidrag til middagsmåltider i et sunt og variert kosthold på linje med tilsvarende hjemmelagde retter, avslutter Grini.

Konklusjonen fra analysene til Nofima og NIFES er publisert i en artikkel på Nofimas hjemmeside.

Reklamefilmen er utviklet av Ernö og produsert av Fantefilm.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.