Rom for store tanker

Arbeid av Hyper

Hyper lanserer kampanje og nye nettsider for Forskningsdagene.

Hvert år arrangerer Norges forskningsråd festivalen Forskningsdagene. I 12 dager gjennomføres det over 1000 arrangementer over hele landet. Tema for årets festival er «kommunikasjon». 

Om Forskningsdagene


Festivalen har som mål å skape begeistring og forståelse for forskning. Samfunnet er avhengig av forskning, og ikke minst er forskning et premiss for innovasjon og næringsliv. Festivalen ønsker å løfte frem og vise det norske folk alt det spennende og viktige som foregår på forskningsfeltet i Norge. Et viktig moment er også å rekruttere unge til å ville jobbe med forskning. 

Under festivalen arrangeres det seminarer, foredrag, workshops, omvisninger, forestillinger og utstillinger. I tillegg arrangeres Forsker-Grand Prix, en konkurranse der unge forskere konkurrerer om å skape mest mulig engasjement og begeistring for sitt forskningsprosjekt. 

Rom for store tanker


– Forskningsdagene er for mange en godt bevart hemmelighet. I motsetning til andre festivaler kommer Forskningsdagene til et sted nær deg og har et omfattende og engasjerende program. Vi utfordret Forskningsrådet til å bli tydeligere på å formidle hva festivalen er. Gi festivalen en retning, uttaler kreativ leder i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos.

– Gjennom forskning har vi skjønt hvor verdifulle gode svar er og hvor mye kritiske spørsmål er verdt. På grunn av forskning skjønner vi hvor uvurderlig en stor tanke kan være. Forskningsdagene er viktig fordi det lar oss dele svar og stille spørsmål. Da kan vi gå derfra med større, flere og bedre spørsmål enn vi hadde vi kom. Derfor sier vi at Forskningsdagene skal skape og være et «Rom for store tanker», uttaler teamet bak, Ola Nielsen og Kristian Haukland.

#Tenklittpådet


Nytt i år er også en kampanje som skal få publikum til å reflektere rundt det spennende undringsuniverset forskning egentlig er. 

– Når man forstår et paradoks eller klarer gripe noe komplekst i et millisekund før det forsvinner, knirker det litt i hodet. Det er den følelsen vi ville la målgruppa få kjenne på, forteller teamet.


Kampanjen støttes av en serie med 10 plakater som er hengt opp på alle landets universiteter, høgskoler, videregående skoler og ungdomsskoler. I tillegg arrangeres det en konkurranse via Twitter og Instagram om å dele «årets mest tankevekkende tanke». I tillegg til å være en konkurranse fungerer hashtaggen #tenklittpådet som en invitasjon til landets forskningsmiljøer. I samme språk, fronter de sin forskning gjennom lettfattelige og gjerne humoristiske problemstillinger.

Nye nettsider

I utgangspunktet var bestillingen å lage et digitalt magasin, men det ble raskt tydelig at behovet var nye nettsider. Nå kan Forskningsdagene gjennom integrasjon med Facebook markedsføre de over 1000 arrangementene dedikert mot ulike målgrupper og på geografi. Dette er viktig for festivalen som dekker nasjonalt, men jobber lokalt.


forskningsdagene.no kan man lese artikler og enkelt finne frem til arrangementer. Ved å søke på målgruppe, geografi eller type arrangement kan man enkelt legge arrangementet over i sin kalender. Nettsidene er selvfølgelig responsive og det er enkelt å få opp kart på mobilen som viser veien til et arrangementet.

– Utfordringen var å lage et nettsted som både skal fungere som et nyttig verktøy under selve festivalen, gjerne når man er på farten mellom arrangementer og steder og samtidig være et spennende sted for inspirasjon og undering i forkant og etterkant av festivalen, avslutter Jonas Helgeneset, designer i Hyper.

– Vi har hatt et spennende samarbeid med Hyper om videreutvikling av Forskningsdagene. Sammen med Hyper har vi videreutviklet markedsføringen av festivalen og fått på plass en mer helhetlig plan for hvordan vi kommuniserer de ulike elementene i Forskingsdagene, uttaler Thomas Evensen, avdelingsdirektør kommunikasjon i Forskningsrådet.

Forskningsdagene arrangeres 17.-28. september. Over hele landet.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.