Amerikansk gateartist lager norsk kjærlighetsfilm

Arbeid av NORD DDB

En fire minutter lang musikkvideo om McDonald’s forhold til landbruket.

Den amerikanske gateartisten Ricky Syers har håndlaget to gode venner, den norske bonden og restaurantmedarbeideren, i marionettform. I en ny film fra McDonald’s tar de tre turen fra New York til Sørum i Akershus.

Til vanlig underholder Syers forbipasserende i Washington Square Park på Manhattan med sine håndlagede marionetter. Nå kommer dukkene til Norge i en ny reklamefilm som illustrerer McDonald’s lange samarbeid med norsk landbruk.

En kjærlighetshistorie til landbruket

McDonald’s har jobbet sammen med DDB Oslo og Qvisten Animasjon AS, som blant annet står bak Jul i Flåklypa, for å skape reklamefilmen der Syers' marionetter av den norske bonden og av restaurantarbeideren lever sammen i perfekt harmoni.

Ricky Syers er lidenskapelig opptatt av å vise følelser og historier fra det ekte liv, og mener selv han uttrykker dette best gjennom dukkene sine. I den nye filmen skildres det sterke forholdet mellom McDonald’s og norsk landbruk.

– Følelser som savn, sorg og ekte kjærlighet er så vanskelige å kommunisere gjennom menneskekroppen. Jeg har aldri sett på forholdet mellom bonden og restaurantarbeideren som så kjærlig før, «but it makes perfect sense» sier den amerikanske marionettartisten.

Syers har selv et nært forhold til restaurantkjeden.

– McDonald’s har vært sentral i to viktige deler av livet mitt. Jeg fikk min første jobb på McDonald’s i 1982. Jeg anså mine kolleger som familie og har fortsatt har kontakt med mange av dem. Og i dag, 32 år senere, får jeg muligheten til å gjøre en ny innsats for dem. Dette er mitt lykkeligste møte med McDonald’s, bortsett fra når jeg er sulten. I’m truly McLiving, sier Syers.

Langt samarbeid med landbruket

Selv om arbeidet med marionetter er nytt, er budskapet godt kjent.

– McDonald’s har hatt et tett samarbeid med den norske bonden i over 30 år og vi kjøper 80 prosent av våre råvarer fra norsk landbruk. Gjennom filmen ønsker vi å vise dette forholdet på en uhøytidelig måte og understreke at vi holder sammen i gode og onde dager, sier Kathrine Moe, senior kommunikasjonsrådgiver i McDonald’s Norge AS.

Filmen ble vist i sin helhet på TV2 lørdag 1. november under Skal vi danse, og kan sees i sin helhet på McDonald’s Norge sin Youtube-kanal. Kortversjoner vil vises på TV fra uke 44 til uke 52 og i ulike perioder gjennom hele 2015.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.