Hva kaller du fylla?

Arbeid av Bates

Utgangspunktet for høstens alkoholkampanje er at Helsedirektoratet ønsker å øke befolkningens kunnskap om skjenkereglene og alkoholens virkning og skader.

– Denne typen holdningsarbeid har tradisjonelt sett vært preget av en språklig terminologi som mange i befolkningen ikke kjenner seg igjen. Nå var det på tide å snakke et annet språk, fyllespråket. I årets kampanje ville vi benytte uttrykkene som folk selv bruker. Dette for at befolkningen skal kunne engasjerer seg i budskapet på enn litt annen måte enn tidligere, uttaler tekstforfatter Petter Andersen i Bates.

I tillegg til filmene som ble utarbeidet til fjorårets kampanje, består kampanjen av ulike illustrasjoner av forskjellige alkoholuttrykk. Disse blir parret med fakta og benyttet på en rekke ulike flater; bannere, ulike annonser, pre-rolls, plakater og inngang til redaksjonelle artikler og annet innhold. 

Brukergenerert innhold

I elementene oppfordres mottakeren til å gå inn på nettstedet «Hva kaller du det» og selv legge inn uttrykk som benyttes om alkoholpåvirkning. Som en del av brukeropplevelsen håper Helsedirektoratet at folk skal få en bedre forståelse av når man skal nektes alkoholservering og forstå hva som kjennetegner de ulike stadiene av påvirkning.

– Etter kun to dager hadde vi mottatt 600 uttrykk. Noe som i følge en artikkel om løsningen på VG-nett beviser at «I Norge har vi flere ord for å være full enn det inuittene har for ordet snø», forteller rådgiver Yngve Hellman.  

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.