Barnekreftfilm sett av halv million

Arbeid av Gambit Hill & Knowlton og Bisqit Norge

Kampanjefilmen for Barnekreftforeningen har på kun tre dager nådd en halv million visninger, og fortsetter å øke.

Førstkommende søndag er det den offisielle barnekreftdagen i Norge, og i den forbindelse er Barnekreftforeningen ute med en ny kampanje. Gambit H+K, Bisqit, Uplight Productions og Barnekreftforeningen står bak kampanjen, som raskt tok av på nettet.

Annenhver dag får et barn kreft i Norge. 4 av 5 barn overlever, men Barnekreftforeningen trenger hjelp til å redde den femte. Det er budskapet i Barnekreftforeningens nye film som ble lansert tirsdag, og som allerede har rukket å gå viralt på nettet. Etter tre timer hadde over 100.000 nordmenn sett filmen, og nå tre døgn etter er tallet oppe i over en halv million.

– Filmen rører åpenbart ved nordmenns følelser. Temaet er tøft og treffer en nerve hos publikum. Budskapet i filmen er så sterkt i seg selv at vi ikke har trengt å forsterke noe. Vi har rett og slett forsøkt å lage en så ærlig og åpen film som mulig, sier Dag Eirik Clausen, Art Director i Gambit/Bisqit. 

Har med egne barn i filmen

Med et begrenset budsjett har man vært nødt til å bruke alle de ressursene som har vært tilgjengelig, også på hjemmebane. Blant annet er alle barna som vises i filmen barn av ansatte i Gambit og Bisqit.

– For oss har det vært viktig å bidra med alt det vi har tilgjengelig, men jeg må innrømme at det har vært veldig sterkt å se mine egne barn i denne settingen. Heltene i denne kampanjen er uten tvil menneskene i Barnekreftforeningen. Historiene deres har satt spor. Jeg er utrolig stolt av å kunne jobbe med et prosjekt som betyr så mye, sier Clausen.

Hentet inspirasjon fra italiensk film

Inspirasjonen til filmen er hentet fra en italiensk film om vold mot kvinner.

– Vi synes grepet med å la barna selv være i fokus, i en kontekst der vi lærer dem å kjenne før man avslører hensikten bak filmen, var godt. Vi bruker noen av de samme grepene i Barnekreftforeningens film, og vi synes resultatet har blitt bra. Nå er det viktigste at alle sender SMS barnekreft til 2160 og gir 100 kroner til det som er en veldig viktig sak, avslutter Clausen. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.