Folkemusikk i ny drakt

Arbeid av Dekode

FolkOrg - Organisasjon for folkemusikk og folkedans - har fått hjelp av Dekode til å designe og utvikle nye nettsider, samt nytt magasin.

FolkOrg har som formål å arbeide for folkemusikken og folkedansen i Norge gjennom å styrke deres rolle og vilkår i samfunnet. I den forbindelse ønsket organisasjonen å utvikle en ny nettsidestruktur, med en selvstendig side for foreningen og en annen for nyheter koblet til organisasjonens magasin.

Tidligere var Folkemusikk.no en kombinasjon av FolkOrg sine hjemmesider, og en nettportal med nyheter. Når vi nå har lansert nytt design på magasinet, nye hjemmesider for magasinet og egne organisasjonshjemmesider, er Folkemusikk og Folkemusikk.no en og samme enhet, og en felles redaksjon. Mens FolkOrg.no er organisasjonens hjemmeside med informasjon frå organisasjonen, søknadsfrister og annen praktisk informasjon.

Dekode utviklet dermed to nettsider på samme mal, designet visuell profil og redesignet magasinet Folkemusikk. Konseptet for nyhetssiden er å lage et magasin på nett med et stramt design, som gir plass til gode bilder. 

– For å underbygge tema og organisasjonens profil er det tatt i bruk visuelle elementer fra folkemusikk, i tillegg til at det er brukt en font med norrøne referanser, forteller designer Morten Stoltz Vernegg

– Vi har i lengre tid sett behovet for å strukturere informasjonsarbeidet i organisasjonen på en annen måte. Potensialet for å utvikle og styrke koblingen mellom magasinet og nettsiden har vært der, og den nye løsningen føler vi fungerer veldig godt, sier sier Anbjørg Myhra Bergwitz, Informasjons- og organisasjonsrådgiver i FolkOrg.

– Nye Folkemusikk.no er med på å løfte fram og synliggjøre folkemusikken og -dansen på en bedre måte. Vi syns også at de nye nettsidene hjelper med å tydeliggjøre hva slags informasjon som kommer fra organisasjonen og hva som er redaksjonelt stoff, avslutter hun.

Dekode har justert logoen, gjort interaksjonsdesign og visuelt design for de nye nettsidene, i tillegg til redesign av det fysiske magasinet. Begge løsningene er er bygget på WordPress. 

På FolkOrg sine nettsider var profilering viktigere enn bilder, derfor inkluderer konseptet der utbrodering og ornamentikk, samt mye fargebruk.  I tillegg til utvikling av hjemmesidene, setter Dekode opp organisasjonens fysiske magasin fire ganger i året. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.