Bank søker kjente blant byfolk

Arbeid av Hyper

Hyper fikk utfordringen med å gjøre Landkreditt bank mer synlig og relevant også blant byfolk.

Landkreditt bank har i 100 år ivaretatt bøndenes interesser. I dag er de også en moderne privat- og nettbank, men er lite kjent. Kun 1% prosent av byfolk vet hvem de er, og hva de tilbyr.

– Vi fant svaret på finn.no. Der er Småbruk det mest populære søkeordet, ikke minst i byene.I tillegg viser flere undersøkelser at inntil 1 av 4 nordmenn drømmer om å eie småbruk, sier rådgiver i Hyper, Fred Hauge. 


– Løsningen ble å satse ett års markedsbudsjett på å kjøpe, pusse opp og leie ut et småbruk på Toten, med låve, gårdstun og hønsehus. Selve småbruksdrømmen, sier Ola Nielsen som er tekstforfatter i Hyper.


Småbruket ble lagt ut til leie, for en uke av gangen. Den eneste husleien var daglige oppdateringer på småbrukets egen facebookside og instagramkonto.


Mer enn hundre familier konkurrerte om å leve ut småbruksdrømmen, og i seks måneder fylte leietagerne nyhetstrømmen med bilder og historier fra sitt nye liv på landet.


Og målgruppa så virkelig ut til å like denne langsomme formen for reality. Det samme gjorde media.


Småbruksdrømmen skapte mediedekning verdt mellom fem og seks millioner kroner på TV, i aviser og på nett. Det er mye for en liten bank. 


– Ved prosjektets slutt ble småbruket solgt for ca 40 prosent mer enn banken kjøpte det for. En uvanlig avkastning på investering i markedsføring. Eller som Landkreditt bank sier, «Sunt Bankvett», avslutter Hauge.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.