Mens vi venter på IKEA

Arbeid av SMFB og Trigger Oslo

IKEA-kampanjen ble laget i forbindelse med åpningen av nytt varehus på Ringsaker.

Befolkningen rundt Ringsaker ble holdt varme frem mot åpningen av det nye varehuset. Gjennom annonsering i lokale medier og geografistyrte aktiviteter i sosiale medier ble det søkt etter personer som kunne tenke seg å huse en IKEA-avdeling i hjemmet sitt. 

Etter kun kort tid hadde mer enn 3.000 husstander meldt sin interesse, og rekrutteringen måtte rett og slett avbrytes for å gjøre mengden håndterbar. Deretter ble det valgt ut et antall hjem som så ble forvandlet til kjøkkenavdeling, soveromsavdeling, stueavdeling med mer. I tillegg ble det laget en markedshall på en låve, en ballbinge for barna samt muligheter for å kjøpe kjøttboller.

All annonsering ble gjort via lokale medier og IKEA sine egne kanaler, som for eksempel Facebook. Alle avdelingene hjemme hos folk fikk både lokal og nasjonal mediedekning. Totalt genererte aktivitetene i forkant av åpningen hele 354 presseklipp, med en reach på 14 millioner mot estimerte 5.

I tillegg genererte kampanjen hele 1,9 millioner sidevisninger på Facebook. I en undersøkelse gjort etter kampanjeslutt svarte 50 prosent at de hadde fått med seg at IKEA åpnet avdelinger hjemme hos folk, og hele 1/3 av befolkningen i området besøkte det nye varehuset da det åpnet. Alle salgsmål ble innfridd med god margin.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.