TRY satte agenda

Tankesmien Agenda gjennomførte et eksperiment ved Markedshøyskolen for å sjekke studenters holdninger til likestilling og kvinner.

58042 c6418 original

I samarbeid med Tankesmien Agenda satte Try/Apt dagsorden i forbindelse med kvinnedagen 8.mars. De gjennomførte et eksperiment ved Markedshøyskolen for å sjekke studenters holdninger til likestilling og kvinner. Resultatet skapte debatt og engasjement i forbindelse med kvinnedagen.

Studentene ved markedshøyskolen leste en historie historie om en norsk toppleder, hos halvparten av studentene het personen Hans, mens hos den andre halvparten het personen Hanna. Resultatet viste blant annet at kvinnen ble dårligere likt, og sett på som en dårligere leder til tross for at historiene var identiske.

– Selv om vi har kommet lang når det gjelder likestilling i Norge er det fortsatt mye som gjenstår. Vi ønsket å sette dagsorden på hvordan vi fortsatt vurderer kvinner og menn ulikt utfra samme situasjon. Eksperimentet vi gjennomførte sammen med Try/Apt og Markedshøyskolen viste at vi fortsatt har en jobb å gjøre, sier stabssjef i Tankesmien, Agenda Marte Ramborg.

I prosjektet ble det laget film, skrevet kronikker og laget en egen fagrapport. Etter lanseringen har det vært flere debatter om eksperimentet i mediene. Filmen er snart vist 40.000 ganger på Facebook.

Som kreatører i prosjektet hadde TRY/Apt med seg Westerdals-studenter med praksisplass i selskapet, Juliane Stensrud og Maria Lilly Flakk.

– Mye av likestillingsdebatten handler om tall og fakta, det er lite som handler om de usynlige barrierene som særlig kvinner møter i arbeidslivet. Gjennom dette prosjektet fikk vi vist at det fortsatt finnes slike barrierer og gjennom god kommunikasjon håper vi på økt bevissthet og endringer av holdninger. At prosjektet ble jobbet frem av de yngste damene på huset var avgjørende for det gode resultatet, sier ansvarlig rådgiver Try/Apt er Sindre Fossum Beyer.

Eksperimentet er inspirert av en studie gjort på Harvard University som viste et tilsvarende resultat som det norske eksperimentet.

Involverte byråer

94321 c284c original

TRY Apt