Designer fremtidens bank

Arbeid av ANTI

DNB har oppgradert sin visuelle profil. ANTI har skapt et modernisert uttrykk inspirert av bankens kundeløfte: Til stede. Hver dag. Når det gjelder som mest.

Det handler om hvordan DNB er mer til stede for hver enkelt kunde, og dermed ønsker å være mer tilpasset kundens behov. Kundene skal alltid bli møtt med et vennlig «Hei» og et helhetlig uttrykk som på en enkel måte viser vei når kundene skal ta i bruk en enklere bankhverdag. DNB har sammen med Anti jobbet ut en visuell verktøykasse som bringer kundeløftet ut til ansatte og kunder. 

– Bildebruk, hvordan vi snakker og typografisk kommuniserer er viktige verktøy når vi skal implementere vårt kundeløfte, sier merkevaresjef Camilla Forberg i DNB.

– Vi har implementert vårt nye uttrykk i DNB Bjørvika og ikke minst gir vi nå våre kunder muligheten til å møte fremtidens bank i vår nye filial på Storo i Oslo. Her vil du bli ønsket velkommen av en kundebehandler, og deretter møtt av en stor varehylle der de mest relevante produktene er utstilt, som i en dagligvarebutikk. Her har vi brukt design til å forenkle og hjelpe kundene til å forstå bankproduktene våre. ANTI har hjulpet oss med verdifull innsikt og et designunivers som treffer klokkerent på våre merkevarebehov, fortsetter merkevaresjefen.

En stor jobb

– Vi har jobbet lenge og gledet oss veldig til implementeringen av det arbeidet vi utvikler for DNB nå er det ute, og vi synes det er veldig gøy, sier Kjetil Wold, kreativ leder og gründer i Anti. 

– Det har vært en stor jobb, vi har utviklet over 50 unike pakningsdesign, laget en bildebank sammen med fotograf Fred Jonny Hammerø og jobbet med alt fra forenkling av språket til nye bankkort og digitale flater. Vi har et stort team både hos ANTI og hos DNB som konstant jobber med å videreutvikle og styrke det visuelle DNA-et til DNB. Nå begynner vi å rulle ut ideene, og vi liker det vi ser! Det er ekstra gøy å se hvordan Retail Reactor nå har implementert dette inn i DNB sine nye butikk-konsepter. Vi er selvsagt stolte av den retningen vi ser at banken går, sier Wold.

– Den store utfordringen var selvsagt å lage helt unike grafiske uttrykk for alle produktene. Spesielt vanskelig var det å finne et eget uttrykk for alle tjenestene som er abstrakte, som jo er de fleste. Vi har ønsket å gjøre det enkelt for kunden ved å forenkle alle produkttekstene slik at de er mer umiddelbare og lette å forstå. Briefen vår på det tekstuelle var «Ikke tenk som en tradisjonell bank, gjør tekstene lettere», sier Behnam Farazollahi, strategisk ansvarlig og kreatør i ANTI.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.