Ballene som ble forbudt

Arbeid av Futatsu Industries

Comfyballs fikk Futatsu til å hjelpe seg med ankesaken til USAs patentkontor. Og Futatsu fikk igjen hjelp fra Andreas Lisberg fra Fantefilm.

Comfyballs er den norske undertøysmyggen som har blitt en torn i øyet på det amerikanske patentstyret, som mener at navnet er usømmelig og ikke egnet for et produktnavn. Det har skapt masse snakk og PR for de norske undertøysgründerne. I forveien har Comfyballs og Futatsu gjort flere virale stunts som har skapt oppmerksomhet og business fra hele verden, sist med det norske herrelandslaget i Curling som fikk på seg buksene uten å bruke hendene

I forbindelse med ankesaken til patentstyret laget kunde og byrå aksjonssiden Fightforyourballs.com der man kunne foreslå et nytt og mer sømmelig navn for Comfyballs, stemme på sin favoritt og også stemme over hvorvidt man var enige i avgjørelsen til patentstyret. 

Da fristen i ankesaken nærmet satte byrået seg ned sammen med Andreas «Bom-Bom» Lisberg og Hugo Føsker i Fantefilm og drodlet frem en liten reminder basert på spørsmålet: hvor grusomt er egentlig baller? 

– Et utrolig morsomt case

Filmen, hvis bakomfilm ble destruert sammen med en del sensitivt materiale fra landssvikoppgjøret og Snowden-saken, fikk 100.000 seere på ett døgn, før YouTube fjernet den. Siden har den viralt sust av gårde på mail og via egen hjemmeside (Vimeo), og har blitt omtalt av både VG og engelske The Telegraph, som mente den var den mest vågale herreundertøysreklamen noensinne, uten å være over streken. 

– Det er ikke tvil om at strategien om å være den lille og litt plagsomme utfordreren kler Comfyballs, særlig når kampen for å få navnet varemerkebeskyttet i USA ennå ikke er over. Salget i den norske nettbutikken har doblet seg, så dette er et utrolig morsomt case, sier rådgiver Svein Larsen i Futatsu Industries. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.