Lager verdensomspennende fargekart

Arbeid av Allegro

Denne uken ble Jotuns trendfargekart for interiør lansert i Norge. De neste månedene skal det distribueres ut til resten av verden.

For tredje ganger er Allegro ansvarlig for konsept, tekstarbeid og grafisk design. Oppgaven fra kunden omhandlet å lage trendfargekartet fra A til Å. Hensikten var å styrke Jotuns posisjon som en ledende fargeekspert i verden. 

En reise i farger

Allegro utarbeidet kreativt konsept basert på tre ulike trender (grønt, hvitt og blått) som ble satt sammen til en historie. Konseptet for årets trendfargekart er en reise i farger og ulike livsstiler: «A journey of colour and lifestyle». Fargevalgene strekker seg fra sofistikerte blåtoner, via delikate hvite nyanser, til omgivelser med grønne og rustikke farger. 

Europa, Midtøsten, Asia og USA

Etter at det kreative konseptet for fargekartet ble godkjent av Jotun, begynte Allegro å jobbe med grafisk design. Designet er nært knyttet opp til trend-historien. Det ble utarbeidet en norsk versjon som fungerte som en master for de andre versjonene. Den norske versjonen ble oversatt til ni ulike språk. I flere måneder koordinerte Allegro arbeid mellom Jotun-selskap, reklamebyråer og trykkerier i både Europa, Midtøsten, Asia og USA. 

Snudde trenden

Konsept, farger og grafisk uttrykk er likt for alle versjonene. Bilder og produkter varierer noe mellom de ulike landene. I Skandinavia heter interiørmerket Lady, mens det samme merket heter Majestic i Asia og Fenomastic i Midtøsten og Afrika. 

I Skandinavia har fargekartene utarbeidet av Allegro, sammen med sterke produktlanseringer, bidratt til at Jotun har snudd trenden og tatt tilbake markedsandeler fra konkurrenter og kjedenes egne merker. Årets trendfargekart trykkes i underkant av 1 million eksemplarer og distribueres i omlag 30 land.

allegro.no

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.