Senker farten med ny barnestemme-GPS

Arbeid av Los & Co

I den nye navigasjonsappen fra If slår GPS-stemmen over i en barnestemme når du kommer nærmere enn 200 meter fra en barneskole eller barnehage.

Slow Down GPS er i utgangspunktet en helt vanlig GPS, men ved skoler og barnehager  skjer det noe uvanlige at stemmen automatisk byttes ut. Plutselig er det 11-årige Emilie som ber deg ta neste til høyre eller fortsette rett fram.

Konseptet er nordisk og et resultat av et samarbeid mellom svenske Forsman & Bodenfors, finske Rocky og LOS&CO. I Norge har LOS&CO i tillegg bistått med planlegging av et lanseringsevent ved skolestart og et utvidet PR-løp knyttet til dette, både i egne og fortjente kanaler.

– Fremfor å utvikle en klassisk holdningskampanje, har man med denne digitale tjenesten et verktøy som bilistene kan benytte når de faktisk ferdes i trafikken. Dette er også bare starten. En viktig del av tjenesten er muligheten til at folk selv kan foreslå flere steder hvor barn ofte ferdes og barnestemmen bør slå inn på GPS-en, sier rådgiver Fred Kihle i LOS&CO.

Appen ble lansert gjennom et samarbeid med Trygg Trafikk der If var ute ved utvalgte barneskoler i flere av de største byene i forbindelse med skolestart 17. august. Der ble bilister stoppet og informert om appen, sammen med NRK og lokale medier, noe som første til bred dekning i aviser, radio og TV over hele landet.

Kommentarer

Snorre Martinsen

Kreatør / Art Director i POL

2 år, 2 måneder siden

Hvem eier idéen her egentlig?

Simen Frogner

Kreatør i We Are Live AS

2 år, 2 måneder siden

Hovedideen er klekket ut av Joakim Labraaten og Samuel Åkesson i Forsman. Kampanjen vil ikke meldes på i noen norske konkurranser, i hvert fall ikke idékonkurranser.

Erik Heisholt

Executive Creative Director & Founder i HEISHOLT INC

2 år, 2 måneder siden

Dette er jo en fantastisk idé som, i god tradisjon nå om dagen, virkelig forandrer liv. Siden dere i Los&Co har valgt å legge ut denne, blir jeg fryktelig nysgjerrig på å vite litt mer om det nordiske samarbeidet mellom F&B, Rocky og dere. For jeg liker nemlig svært godt at man finner sammen over byrågrenser for å skape sterke ting som dette.

Markus Lind

Kreativ Leder i Good Morning

2 år, 2 måneder siden

Faen så fint dette var da! Kudos!

Fred Kihle

2 år, 2 måneder siden

Takk for skryt og nysgjerrighet rundt samarbeidsform :)
Vi har et tett og godt samarbeide med Forsman (Leadbyrå) både i dette prosjektet og med IF som kunde generelt. Det samme gjelder finske Rocky.
Selve grunnideen er det Forsman som står for, og så det er jobbet ut en del felles elementer i kampanjen og noen lokale. Spesielt lanseringstrategien og PR-delen har vært ulik i det enkelte marked. Dette er en stor satsing som vi har jobbet mye med.

Erik Heisholt

Executive Creative Director & Founder i HEISHOLT INC

2 år, 2 måneder siden

Takk for presisering, Fred. En kjempejobb som alle involverte kan være svært stolte av.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.