Når titusenvis av unge lesere på YouTube

Arbeid av Kulturmeglerne

Barnebokforfatter Bjørn Sortland når 85.000 barn og unge med egen serie på YouTube.

En ukentlig vlog om hovedkarakteren fra boken «Kepler62 – Nedtelling» har gått som en farsott på YouTube de siste ukene og er til nå sett av 85.000 barn og unge med en seertid tilsvarende 49 dager.

Hvordan kan bøker nå ut til publikum gjennom å satse mer digitalt? Det var spørsmålet da forfatteren Bjørn Sortland tok initiativet til å satse på å nå nye lesere med en kampanje på YouTube. I samarbeid med byrået Kulturmeglerne ble det utviklet en idé til en ukentlig vlog, som var direkte basert på hovedkarakteren, den 14 år gamle jenta Marie, som venter på Area 51 før hun blir sendt ut i verdensrommet:

Kampanjen startet 11.august og den første episoden gikk rett inn på listen #popularonyoutubeinnorway.

– Vi har jobbet enormt segmentert. Og har blant annet brukt Adwords for å gjøre oss synlig for en ung målgruppe på spillplattformer, forum, Spotify, blogger, apper og selvsagt hos relaterte kanaler på YouTube. Det mest oppsiktsvekkende når man ser på responsen til denne kampanjen, er at vi ikke har kunnet ta i bruk egne kanaler i det hele tatt, og aldri har kunne fortelle om bakgrunnen for den, sier digitalt markedsansvarlig hos Kulturmeglerne, Tor Hernan Floor.

Et YouTube-mysterium

Bjørn Sortland er en av Norges bestselgende barnebokforfattere. Til boken «Nedtelling», som er den andre boken i en serie på totalt seks, ønsket forfatteren å utvide universet og snakke mer direkte med målgruppen.

-– Ideen til en YouTube-serie var ganske enkel. Marie-karakteren i boken er fanget på Area 51 og hun forteller om sine opplevelser herfra i de ukentlige videoene. Samtidig så ville vi at karakteren i videoen skulle forbli et mysterium helt frem til siste episode var sendt, og boken kom ut, Først da kunne vi forene disse to universene, forteller forfatteren.

Før siste episode ble vist, hadde kanalen 75.000 visninger og en seertid tilsvarende 43 dager i et strekk. Da Marie-karakteren inviterte til live-nettmøte, kom det mer enn 2000 for og chatte med henne på direkten.

Slutter før slutten

– Målet med kampanjen har vært å skape en interesse og avhengighet rundt hva som skjer med Marie-karakteren. Derfor slutter YouTube-serien på et punkt hvor løsningen kun kan leses i boken.  Hadde jeg vært en av kanalens faste følgere, så hadde jeg vært veldig nysgjerrig på å se hvordan dette ender, sier Sortland.


– Å kommunisere med denne målgruppen på YouTube har vært en fryd. Marie-karakteren er blitt tatt i mot som en blivende YouTube-stjerne, og tross i trafikktallene, så har vi i kampanjens løp ikke fått en eneste negativ kommentar på innholdet som Sortland har skrevet. Det lover jo godt for at seerne også vil like bokens historie på print, avslutter Tor Hernan Floor.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.