Opera dropper «Software» etter oppussing

«Software» droppes fra Opera-merkenavnet som i dag markerer sine første 20 år med ny visuell identitet.

65359 7103a original
65362 e2d1a original
65356 5ad2e original
Fra venstre: Arnfinn Hushovd og Sean Dárcy fra Opera og Kjetil Wold fra ANTI.
65365 62ec8 original
65371 f32bb original

Logoen til teknologiselskapet Opera har siden oppstarten i 1995 vært en typografisk stor rød O. Fra i dag av har logoen fått en real overhaling og ny form. Dette er selskapets første rebranding. Den nye logoen symboliserer en portal som viser at selskapets teknologi skaper muligheter til å gjøre mer på nettet.

– Med den nye profilen er vi godt rigget for å introdusere de nye forbrukerproduktene Opera satser på for fremtiden. Med en tydelig konsumentprofil tillater vi oss å differensiere på råskap og å ha det gøy med merkevaren. En profil som gjør mer, som også er essensen i Opera sitt nye slagord: «Do more», sier markedsdirektør Sean Dárcy i Opera.

– I prosessen med å skape en ny visuell identitet ønsket vi oss samarbeidspartnere som kunne tenke internasjonalt og forstå hvorfor våre produkter er viktige. Dyktige team hos norske ANTI og britiske DixonBaxi har hjulpet oss med å modernisere profilen vår, sier Darcy.

Enorm rekkevidde

– Dette blir definitivt den mest sette identiteten vi noen gang har jobbet med. Nedslagsfeltet til Opera og deres produkter er enormt. Den nye merkevareidentiteten handler om innsikten i at Opera sitter på unik teknologi. Vi ønsket at identiteten gikk fra å være en typografisk «O» til at den fikk en relevant funksjon som synliggjør at mennesker bruker Opera-teknologi til å finne det de leter etter på nettet, sier kreativ leder i ANTI Design, Gaute Tenold Aase.

I arbeidet med å utforme en ny visuell identitet har det vært viktig å finne kjernen i Operas virksomhet.

– Vi har brukt mye tid på hva det visuelle skal fortelle. Resultatet komprimeres ned til den reneste og enkleste form. Det er alltid en øvelse i forenkling og tydelighet når den visuelle identiteten skal fungere på alt fra mobiltelefoner, til store skilt på kontorbygg i San Francisco, sier kreativ direktør og gründer i ANTI, Kjetil Wold.

Spennende prosess

– Vi har fått en logo som svarer til våre behov, er moderne i utformingen og som er basert på et sterkt konsept i bunn. At vi finner internasjonal designkompetanse her i Norge gjennom byrået ANTI er vi stolte av, sier Sean Dárcy.

Operas visuelle profil er fra i dag tilgjengelig på Opera Mini for iOS og Windows Phone. Samtidig oppdateres Opera.com. I løpet av de nærmeste ukene vil den nye profilen rulles ut på alle produkter, fra nettleserne for Android, til Opera TV, Opera Mobile Store, selskapets andre apper i Apple Store og Google Play, samt i selskapets kanaler i sosiale medier.