Ti klikk for tankene dine

Arbeid av McCann Oslo

TINE lanserer Norges første smarte oppskriftstjeneste. TINE MatSans er matportalen som «Lærer seg hva du liker».

Jo mer du bruker tjenesten, jo bedre oppskrifter får du. Ved hjelp av algoritmer og skreddersydde brukerverktøy hjelper TINE MatSans deg å finne oppskrifter som passer akkurat din smak. Kategoriserte oppskriftsvalg, personlige ukemenyer og automatiserte handlelister er alle basert på hva nettopp du liker. Det er TINE som i samarbeid med Bouvet og Making Waves har utviklet og utformet selve tjenesten, som man finner på tine.no/matsans.

– Dette har vi gledet oss til lenge. I et allerede overfylt marked er det mange aktører som kjemper om hverdagskokkenes oppmerksomhet. Oppskriftssidene på tine.no er estimert til å ha 17 millioner besøk i 2015, en økning på hele 35 prosent. Fantastiske tall, men vi trenger hele tiden å utvikle produktet vårt. Løsningen er å gi folket enda mer matglede! I snart to år har vi jobbet tett med Bouvet og laget det vi mener er Norges beste oppskriftsportal, sier Elisabeth Svendsen, merkevaresjef for Middag, Matlaging og Dessert i TINE.

– Navnet MatSans spiller både på at tjenesten fungerer som en 7. sans på kjøkkenet og i hverdagen, samtidig som oppskriftene som presenteres for akkurat deg, virkelig skal stimulere sansene dine, sier Paal Tarjei Aasheim i McCann, som står bak navnet. Scandinavian Design Group har laget logoen.

Til lanseringskampanjen, som utelukkende bruker bannerannonser på desktop, mobil og nettbrett, har McCann og teknolog Knut Skåla fra SDG utviklet en omfattende backend-løsning som gjetter hvilken ingrediens eller råvare du tenker på. Deretter serveres et utvalg oppskrifter som inneholder akkurat denne råvaren. Tankeleseren har over 50.000 spørsmål- og råvarekombinasjoner, og er fylt med over 300.000 manuelle svar før lansering, som tilsvarer å spille spillet rundt 15.000 ganger.

– TINE MatSans er tjenesten som «Lærer seg hva du liker». Dette er det enkelt å si, men vanskeligere å bevise umiddelbart. Derfor tenkte vi at det beste var å demonstrere smartheten gjennom en annonse som får deg til å tenke på smakene du liker best. Det har tatt seks måneder med eksperimentering, men på den tiden har tankeleseren gått fra å være dum som et brød, til å gjette at du tenker på brød, sier teamet fra McCann.

Tankeleseren finner du også på tankeleser.tine.no.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.