32 minutter med reklame fra New York

Arbeid av Empefire

Expert, Skeidar og XXL eide Black Friday med 48 minutters reklamestunt på TV 2 og TVNorge.

Det er enhver retailers drøm å lage en ny handledag, få skikkelig trøkk i butikkene og sørge for at kundene går fornøyde hjem. Hittil har ikke Black Friday vært et så stort fenomen i Norge, det ønsket Expert, Skeidar og XXL å endre på. For å få til det måtte de tenke stort og litt utradisjonelt. I år gikk disse tre kjedene gått sammen og kjøpte alle reklamespottene på TV 2 og TVNorge torsdagskvelden før Black Friday startet. Til sammen var det 48 minutter med reklame på en kveld (32 av dem fra Expert og Skeidar). 

– Tidlig på våren fikk vi briefen fra kunden. Den var veldig tydelig, de hadde bestemt seg for å eie årets største handledag, Black Friday, forteller byråleder i Empefire, Ben Christensen

– Hovedfokus for kjedene er å fortelle om de gode tilbudene, men med så mange minutter på TV visste vi med en gang at vi trengte å lage noe som var mer underholdene. Det er jo en viss risiko for at kundene blir lei av reklamen den kvelden og da hadde medieinvesteringen vært bortkastet, sier Jon Erik Skiælder, kreativ leder i Empefire.

Ønsket var å lage så underholdene innslag at seerne gledet seg til neste reklamepause. Vi vet at kunder synes det er stas med gode tilbud, men vi har så mange tilbud i denne perioden at det var viktig for oss å formidle dette uten at seerne gikk lei. Det var også en utfordring at det kun var reklame fra de samme annonsørene hele kvelden. 

Kommunikasjonsoppgaven var tredelt: Vi skulle få ut mange gode tilbud, underholde seerne og i tillegg informere om fenomenet Black Friday. 

– Vi tror at det er smart å fortelle hvor stort dette er i USA, de som oppfant denne handledagen. Kunnskapen om Black Friday er ganske lav i Norge, så det kan være lurt å snakke om røttene og omfanget. Da vil vi automatisk tenke at det kommer til å bli en dag med ekstreme tilbud her hjemme også, sier Helene Smogeli, markedssjef i Skeidar.

32 minutter fra Manhattan

Løsningen ble å lage en mini TV-serie for Expert og Skeidar om fenomenet Black Friday, bestående av åtte filmer som hver vare fire minutter, til sammen 32 minutter film. Teamet bestående av kreatørene Jon Erik Skiælder og John Draleke, samt prosjektleder Janniche Rasmussen fra Empefire var på fire dagers opptak i NYC, sammen med et lett kamerateam og  programleder Leon Morgan. I hver episode møter han typiske New Yorkere og de forteller Black Friday historier og kommer med gode råd til Norge. 

– Etterlatt inntrykk: Black Friday er BIG! og dette bør jeg ikke gå glipp av! forteller Jon Erik Skiælder. 

Empefire har utarbeidet konseptet i samarbeid produksjonsselskapet Empefire Film, produksjonsselskapet Friminutt Film, regissør Nicolai Aass og New York-produsent Truls Teigen.

Da sier vi som vår venn Leon Morgan. GO! NOW!


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.