Hjem til den ensomme krigen

Arbeid av Itera Gazette

Kampanjen «Hjem til den ensomme krigen» skal gjøre Veterantelefonen kjent.

Veterantelefonen er Oslo kommunes krise- og rådgivingstelefon for forsvarsveteraner og personell fra humanitære og sivile organisasjoner som har deltatt i internasjonale operasjoner og oppdrag.

100.000 norske kvinner og menn har tjenestegjort i internasjonale operasjoner i over 40 land. De aller fleste veteraner må regne med ubehagelige stressreaksjoner i tiden etter krigsopplevelser. Hos de fleste forsvinner dette etter en tid, men noen vil trenge profesjonell hjelp når symptomene ikke gir seg. Forsvarsveteraner får oppfølging fra Forsvaret i tiden etter hjemkomst, men for noen kan det ta mange år før reaksjonene kommer.

Merker på sjelen

– Vi fokuserte på «krigen» for å gi kampanjen et tydelig fokus. Ofte er det stridsområder veteranene kommer fra, enten de har bidratt militært eller humanitært. En istykkerskutt vegg er et ganske vanlig syn slike steder, og som ikke forlater en så lett, sier art director Mette Nilsen

– Denne veggen er utgangspunktet for det visuelle grepet; merker på sjelen. Vi kalte kampanjen «Hjem til den ensomme krigen» fordi det nettopp er det det er. Mange bærer opplevelsene i seg, helt alene uten noen å bearbeide dem med.

Veterantelefonen og kampanjen som Itera har laget for den ble lansert 7. september i år. Kampanjen går som annonser og plakater, roll ups og vegg til stand, brosjyrer og Facebook-side.

Lanseringen ble foretatt av ordfører Fabian Stang og forsvarsminister Ine Eriksen Søreide. På lanseringsdagen hadde 21-nyhetene på NRK en reportasje om Veterantelefonen (fem minutter inn). 


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.