Tar Marshmallow-testen på makrell i tomat

Arbeid av Los & Co

Hva skjer når du etterligner et av verdens mest kjente studier på barns viljestyrke og selvkontroll, men erstatter godteri med fisk på brødskiven?

Den legendariske Marshmallow-testen ved Stanford University tidlig på 1970-tallet testet barns evne til å vente med ett gode, mot et løfte om to i retur. Barna som var i alderen 3-5 år, ble fristet med Marshmallows.

– Marshmallow er en søtsak man kan forvente at ville teste barns viljestyrke og selvkontroll. Å skulle gjøre det samme, men med det som ernæringsfysiologer hos FBI på NRK har kåret til det nest sunneste man kan spise etter gulrot, var derfor en sjanse å ta. Sier du «fisk» til et barn, skaper det vel ikke akkurat samme glød i øynene som «marshmallows», sier Kjetil Andresen, merkevaresjef for Stabbur-Makrell i Orkla Foods Norge

Strøk marshmallowen som et kosedyr

I Stanford-prosjektet ble barna plassert i et rom der det ble lagt én marshmallow foran dem på bordet. De fikk så beskjed om at de gjerne kunne spise den, men dersom de greide å holde seg til forsøkslederen kom tilbake igjen, ville de få to. Deretter ble de overlatt til seg selv og marshmallowen.

Kun en liten andel spiste marshmallowen med en gang. Men av det store flertallet som forsøkte å vente, greide bare 1 av 3 å holde ut lenge nok. Forskerne observerte blant annet at mange barn dekket øynene sine eller snudde seg rundt for en slags «ute av syne, ute av sinn», mens andre igjen forsiktig strøk marshmallowen som om den var et lite kosedyr.

Ville føre bevis

– Vi var inspirerte av den opprinnelige testen, rekrutterte barn vi i hovedsak visste var glade i makrell i tomat og var spente på om det likevel var nok til å kunne frembringe noen av reaksjonene fra den originale testen,. Ville de spise den, ville de vente, og hvordan ville ventetiden utspille seg? sier kreatør i temaet i LOS&CO, Marianne Knutsen.

Filmen ble spilt inn i høst og er en del av en større kampanje der Stabbur-Makrell sammen med LOS&CO har engasjert barn både for å forklare den helsemessige gevinsten av å spise mer fisk, og hvordan det egentlig smaker.

– Makrell i tomat ble kåret til det nest sunneste man kan spise,  og nettopp sunnhetsaspektet fokuserte vi mye på i første runde. Det er enklere å få barn til å spise sunt når det er godt, så derfor ønsket vi nå å føre bevis også for smaken- og det klarte vi, sier kreatør Maria Myhre i LOS&CO.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.