MatPrat måler julestemningen

Arbeid av Jimmy Royal og Anorak

MatPrat står bak historiens største og første måling av julestemning: Norsk Juleindeks.

Denne julen har MatPrat, i samarbeid med blant annet Opinion og Google lansert Norsk Juleindeks. Dette er en tjeneste som for første gang i historien måler julestemningen i Norge, og hvordan den utvikler seg fra dag til dag. 

– «Åtte av ti nordmenn mener julen starter for tidlig i Norge». Dette var forbrukerinnsikten vi satt med da vi MatPrat skulle planlegge julen tidligere i år, sier markedssjef i MatPrat, Mariann Sletten. Selv om de fleste kommersielle aktører starter julen allerede i slutten av oktober, så betyr kanskje ikke dette at folk der ute er klare for jul før langt ute i desember. 

– MatPrats viktigste oppgave er å gi folk relevante oppskrifter, og det var nettopp dette ønsket om relevans som fikk oss til å komme opp med kampanjen, sier Jens Petter Aarhus, kreativ leder i Anorak.

Den noe utradisjonelle kampanjen har ikke bare resultert i Norskjuleindeks.no; tjenesten som gir deg svar på akkurat hvor mye julestemning som Norge er i, dag for dag. Det har også resultert i tidenes største datainnsamling på julestemning i Norge, og et historisk samarbeid mellom MatPrat, Opinion, Google, TIDAL, Retriever og Cappelen DAMM.  

Opinion gjør daglige befolkningsundersøkelser, MatPrat analyserer interessen for julemat, Google leverer statistikk på søk, Retriever analyserer det redaksjonelle og sosiale mediebildet, Cappelen DAMM leverer data innen litteratur, mens strømmetjenesten TIDAL holder styr på hva som trender i musikkverdenen. Alt presenteres på norskjuleindeks.no, som med andre ord en blitt et nettsted som inneholder noe for de aller fleste.

Oppskrifter som speiler julestemningen

Fra slutten av november og gjennom hele desember har MatPrat, på bakgrunn av daglig innhenting av data, presentert daglige oppskrifter som speiler den faktiske julestemningen som Norge er i. Oppskriftene har blitt løftet frem på norskjuleindeks.no, på matprat.no, i sosiale medier og gjennom våre betalte kommunikasjonskanaler. 

Det er også jobbet løpende med PR og fortjente medier. Dette har blant annet ført til at Norges største radioprogram Nitimen og avisen Nationen melder julestemningen i Norge fra dag til dag. Vi har også vært på God Morgen Norge, NRK Østlandssendingen, på Hallo P3, på P4, i Dagbladet, samt fagmedier og lokalmedier over hele landet.

– For første gang har vi kunnet levere nettopp så mye eller så lite jul som målgruppen vår har vært klare for, og det har de vist å sette pris på. Første måling viser at i en tid hvor trafikken er som størst har trafikken til matprat.no økt med 42 prosent målt opp mot tilsvarende periode i fjor og med 36 prosent økning av nye besøkende, avslutter en fornøyd Mariann Sletten. 

 Kampanjen er laget av Anorak og Jimmy Royal. Void har produsert norskjuleindeks.no

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.