En hårete oppgave

Arbeid av Norgesdesign

På Håret opplæringskontor skulle skifte navn og etablere seg som et et kjedeuavhengig opplæringskontor for frisørfag.

Opplæringskontorets formål er å styrke kvalitet i opplæring av lærlinger til medlemsbedriftene, men også å være et knutepunkt når det gjelder kunnskapsformidling, kompetanse, kurs, rekruttering og kvalitet i hele frisøryrket.

– Prosjektet var i utgangspunktet litt utfordrende ettersom opplæringskontoret henvender seg til flere ulike målgrupper. På én side måtte vi sørge for å skape en moderne, kreativ og fresh identitet som appellerte til skoleelever og kommende frisører. På den annen side måtte den nye identiteten også være seriøs nok til å bli tatt på alvor av medlemsbedriftene, forteller prosjektleder Thomas Thon i Norgesdesign.

 Et lekent og hårete navn i frisørsammenheng

– I prosessen med navnutvikling var det avgjørende for oss å komme opp med et navn som var litt lekent og lett å like. Resultatet ble «Hårete Opplæring», et navn man enkelt kan leke litt med når det kommer til kommunikasjon i sosiale medier og andre kanaler. Navnet har foreløpig slått bra an hos målgruppene, så det ser ut til at vi traff blink der, sier Thon.

Bakgrunn for logoen

– Vi hadde et ønske om å designe en enkel, og samtidig lett gjenkjennelig og moderne logo. Valget om å bruke saks i logoen var ikke akkurat nytenkende i seg selv, men dette valget medførte at vi stod overfor en vanskelig utfordring: Vi må designe en saks som ingen har sett før! Og resultatet ble en minimalistisk saks med rene linjer, ikke noe mikkmakk …  Håret som er illustrert i tilknytning til saksen kan være kort eller langt (ja, akkurat som i den virkelige verden!), avhengig av flaten logoen skal brukes på.

Leveransen inkluderte blant annet design av annonser, brevark, konvolutter, visittkort, kursbevis, flyer, og kontor- og markedsmateriell.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.