Skap din egen spenning med Statnett

Arbeid av Hyper

Statnett gikk rett til topps i App Store med «Balanse», et spill om hvordan kraftsystemet driftes og utvikles.

Statnett har som hovedoppgave å drifte og utvikle strømnettet, slik at det til enhver tid møter de kravene som samfunnet har til forsyningssikkerhet av elektrisitet. Den statseide bedriften er rett og slett en av de viktigste bærebjelkene for at kritiske samfunnsfunksjoner i hele Norge fungerer 24 timer i døgnet, året rundt.

Et av de kommunikasjonsmessige målene til Statnett er å øke folks kunnskap om bedriftens daglige, komplekse og høyteknologiske virksomhet, dette med tanke på rekruttering og for å skape forståelse for viktigheten av å bygge ut strømnettet for å sikre fremtidens forsyningssikkerhet.

Balanse er utviklet av Hyper i samarbeid med datterselskapet Hyper Games. I spillet som er til rettelagt for mobil og nettbrett skaper spilleren selv spenningen gjennom å bygge og balansere et stadig mer komplekst strømnett. Gjennom 24 brett møter spilleren på problemstillinger som Statnett jobber med hver dag. Resultat er en vellykket blanding av casual gaming og folkeopplysning. Balanse viser at samfunnet er avhengig av strøm, og at vi aldri kan ta pause fra jobben med å balansere nettet og utvikle driften av det norske kraftsystemet.

– Få vet hva Statnett gjør og ikke minst hvor kritisk Statnett er for samfunnet. Vi er nok mange som tar tilgangen til elektrisitet for gitt. Gjennom Balanse ønsket vi å skape et engasjerende spill der man samtidig blir kjent med Statnett sine komplekse utfordringer. Spillet er både krevende og morsomt og responsen fra spillerne har vært veldig god, sier kreativ leder og rådgiver i Hyper, Lars-Petter Windelstad Kjos.

– Balanse inviterer folk flest inn i Statnett sin virkelighet. Inn i en verden full av utfordringer som må løses for at befolkningen skal ha sikker strøm til blant annet elbiler, datamaskiner og mobiler, og for at forbruket kan bli mer klimavennlig. Fremtiden er elektrisk. Balanse er et av virkemidlene for å formidle hva det innebærer , sier senior kommunikasjonsrådgiver og ansvarlig for markedskommunikasjon i Statnett, Gunnar Romsaas.

Rett til topps i App Store

Siden spillet ble lansert på App Store og Google Play i midten av desember 2015, har det på under en måned blitt lastet ned over 40.000 ganger. Spillet nådde raskt 1. plass over de mest populære spillene i Norge, og kom helt opp på en imponerende 2. plass over de mest populære appene uansett kategori.

En liten fun fact er at lyddesigneren i spillet er Jory Prum som har bakgrunn fra LucasArts og har gjort lyd til spill som «SimCity 4», «The Sims 2», «Monkey Island» og «Walking Dead».

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.