Fra «mø» til MOO

Arbeid av The Film Agency Oslo

Den norske veske-merkevaren MOO leverer motsatsen til selvhøytidelig og pompøs motekommunikasjon med sin nye kampanje.

Skinn fra kua er utgangspunktet for veskemerket MOO, som ble startet opp i 2005 av gründer og designer Karianne Sæther.

– Alle som jobber i MOO har tatovert «Unboring bags for unboring people» på rumpa, spøker Sæther. 

– Neida. Men det er det vi strekker oss etter hver eneste dag. Lage u-kjedelige vesker for u-kjedelige mennesker. Og ikke minst ha det gøy på veien.

– For selv om vi elsker det vi gjør, synes vi jo noen ganger at motebransjen bikker over i det lett selvhøytidelige og vel pompøse. 

Comeback som regiduo

Filmene er regissert av Andrea Eckerbom og Steinjo Grieg Halvorsen, som tidligere har jobbet sammen på prosjekter som «Slå på ring» og Påpp & Råkk» for NRK (de var også kjærester i mange år, og er fremdeles bestevenner).

Steinjo Grieg Halvorsen og Andrea Eckerbom.

– Steinjo og Andrea fikk en slags brief basert på tanken om u-kjedelige vesker for u-kjedelige mennesker, og deretter ganske frie tøyler, og vi er superhappy med resultatet, sier Sæther.

– Vi synes det er blitt en serie filmer som er like rare, lekne og morsomme som vi ønsker at MOO skal være. De tuller med typiske mote-klisjeer som det franske og kvasi-intellektuelle, sier hun.

Filmkampanjen består av 11 episoder på 15 sekunder hver, skreddersydd for sosiale medier. Hovedrollen i filmserien spilles av modellen Vanja Maria Kern Vestenfor.

– Vanja er akkurat sånn passe kokko, leken og dritpen samtidig, perfekt match med MOO, slår Sæther fast.

Familie og jobb i skjønn forening

Eckerbom har tidligere laget film for TRY på kampanjer som DNBs «Døgnet» og Statoils «Morgendagens helter», og kreativ leder (og forfatter) Lars Joachim Grimstad ville gjerne ha henne med på MOO-kampanjen (her er det flere familiære forbindelser: Sæther og Grimstad er nemlig kjærester).

– Jeg var i mammaperm og skulle ta sommerferie med familien, og timingen kunne ikke vært verre, men tanken på å lage noe med frie tøyler klarte jeg ikke å si nei til, forteller Eckerbom.

– Så spurte jeg Steinjo om han ville bli med, og det ville han. Vi brukte sommerferien på å lage kampanjen, og dro med familiene våre på tur til Sverige, Cannes og så Paris for å ta opp voice-over. Vi filmet, skrev idé, klippet og lagde musikk selv. Jeg og Steinjo utfyller hverandre veldig godt, og kreativiteten begynner å boble når vi jobber sammen. Vi er begge etablerte regissører som har egne prosjekter, men vi ser veldig godt for oss å kunne gjøre flere ting sammen etter dette!

Grieg Halvorsen og Eckerbom hører til produksjonselskapet Tangrystan. Filmen er produsert av datterselskapet The Film Agency Oslo med Caroline Werring som produsent.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.