OMG og WTF – forsikring på Snapchat?

Arbeid av Hyper

Tigere som roadkill på norske veier, «pigs on wheels» og FML. Dette er noe av det som møter deg når du følger Gjensidige på Snapchat.

– For et år siden ble vi invitert av Gjensidige til å holde et inspirasjonsforedrag om hvordan de kunne bruke nye kanaler som Snapchat for å nå ut til den yngre målgruppen sin, sier kreativt team hos Hyper, Gro Larsson og Linn Belck-Olsen

– Noen måneder senere så vi den første snap’en bli publisert, og vi ble ordentlig begeistret over hvilken retning de hadde valgt å gå. For å være helt ærlig kan jo forsikring og skadeforebygging være ganske kjedelige temaer, så det er godt gjort å kommunisere det på en såpass morsom og likevel tydelig måte! De skiller seg helt klart ut fra andre bedrifters måte å bruke Snapchat på.

Rekrutterte via Facebook

For å få til dette gjorde Gjensidige et meget bevisst valg ved å ansette noen som faktisk er i målgruppen de ønsker å kommunisere med (det kan fort bli litt anstrengt når noen over tredve skal prøve seg på sjargongen til de yngre …). De fant Marie Brudevold via en Facebook-annonse og gjennom å løse flere cases i rekrutteringsprosessen fikk de sikret at hun kunne levere på det kreative. Strategien har lønnet seg, og det viser seg at det ikke bare er de unge som setter pris på at Gjensidige klarer å kommunisere et vanskelig og tungt tema på en humoristisk og lettfattelig måte:

– Vi får mye positiv tilbakemelding, både fra unge og voksne, som synes snap’ene fungerer godt, forteller Marie Brudevold, intern på sosiale medier i Gjensidige. De sender oss både bilder, videoer og chatmeldinger som respons på snapstories’ene, og det synes vi er gøy. Det betyr jo at de blir engasjert.

I kulissene

Faktisk åpner nesten samtlige følgere snaps’ene fra Gjensidige og ser hele story’en, som kan vare opptil flere minutter.

I løpet av det siste året har vi blitt genuint imponert over hva de har fått til, og derfor ville vi lage en videoreportasje som viser hva som skjer i kulissene. Gjensidige ga oss grønt lys og syntes det bare var stas å la Marie, sin ukronede Snapchatdronning, dele sine beste triks med alle som er interessert.

– Vår oppfordring til bedrifter som ønsker å kommunisere på Snapchat er å legge en god plan på innhold, og å kommunisere på brukers og kanalens premisser. Vær relevant og ikke ødelegg kanalen, er vår oppfordring, sier Elin Mariel Dahl, fagansvarlig for sosiale medier i Gjensidige.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.