En smartere bysykkel

Arbeid av Heydays

Heydays står bak det nye ansiktet til nye Oslo bysykkel.

På oppdrag for Urban Infrastructure Partner, som er ny eier og driftsselskap bak det nye bysykkelsystemet, har vi vært ansvarlige for utvikling av visuell identitet for Oslo Bysykkel. I samarbeid med UIP, utviklerne i Tight og produktdesignere og utviklere i Sharebike har vi funnet frem til et konsept vi mener løser oppgaven på en fin måte. Det nye narrativet bak identiteten handler om en litt smartere tjeneste, uten at det av den grunn skal føles komplekst i bruk eller i kommunikasjon. Vi skal være tilstede som et hjelpsomt og vennlig ansikt, men ikke masete. 

– Både tjenesten, appen og weben er fortsatt i en tidlig fase og vil gradvis endre seg over de neste månedene. Frem mot sommeren er det fullt kjør og vi gleder oss til å vise helheten i prosjektet, sier Mathias Haddal Hovetdaglig leder og partner i Heydays.

Logoen våkner til live som del av teknologien, eller fungerer som et enkelt merke på syklene. UIP har utrolig mange spennende planer for videreutviklingen av systemet og man vil se stadig flere måter identiteten opptrer opp på. På stativene titter den seg rundt etter syklister og man kan poke den, i appen takker den for turen og i kundeservice-sammenheng evner den å si «sorry, dette må vi se nærmere på!». 

– Jeg synes dette sier veldig mye om hvordan UIP fokuserer på brukerne i det nye systemet og at de faktisk prioriterer å lytte til folk, fremfor bare å kverne på, fortsetter Haddal Hovet.

En veldig god start

Etter lanseringen er det allerede tatt over 70.000 enkelturer. En veldig god start med tanke på at utrullingen av det nye systemet akkurat har kommet i gang. Det betyr at vi i fellesskap har nådd frem til folk i Oslo.

– Det var også viktig å finne et uttrykk som har noe av den samme enkelheten som annen offentlig transport i byen. Dette er ikke en kommersiell vare man kjøper, men noe som gjør byen litt smidigere og morsommere å bruke, hver eneste dag, til og fra jobb eller skole, sier Haddal Hovet.

Å balansere det enkle uttrykket, men samtidig beholde mulighetene for å kommunisere ulike emosjoner har vært viktig for å levendegjøre tjenesten, som nå er teknologidrevet og ikke reklamedrevet. Det utgjør enorm forskjell. 

– Vi snakker mye om elastisitet når vi utvikler identiteter og dette er et godt eksempel på det. I Heydays jobber vi ofte som en integrert del av produktutviklingsteamet. Det er utrolig mye positivt som kommer ut av flere spesialiserte team som samarbeider slik, ikke minst forstår vi tjenesten og det langsiktige perspektivet på en helt annen måte, avslutter Haddal Hovet.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.