Spiller på lag med sola

Arbeid av Anorak

Vitamingründerne i Betakaroten.no satser på idébasert kommunikasjon.

Gjennom et snaut tiår med taktiske sponsorsamarbeider, har gründerne i Betakaroten.no bygget kjennskap blant unge og innbitte soldyrkere. Med ønske om å nå ut til flere solhungrige nordmenn, tyr merkevaren for første gand til idédrevet kommunikasjon. Den kreative kompetansen henter de fra NOA-byrået Anorak.

– Vi våger oss ut av solsenga for å snakke til en bredere målgruppe. Det vi vil er at flere skal få øynene opp for vitamintilskuddet vårt og de positive effektene det kan gi i form av velvære, helsegevinster og naturlig brunfarge, sier John Ivar Fjerdingstad i Betakaroten.no.

Få mer ut av sola

Med posisjonen «Få mer ut av sola» og tilhørende kampanjeelementer, skaper markedslederen avstand til et kobbel av konkurrenter, både i budskap og visuelt uttrykk. Selv om Betakaroten.no med dette setter nye ord på hva som tilbys, så er produktets egenskaper fortsatt fundamentet i kommunikasjonen. Den kreative utfordringen ble å synliggjøre dette skiftet og skape kommunikasjon som treffer et bredere lag av folket.

– Det har vært gøy å tenke større for en merkevare som fram til nå har jobbet så spesifikt mot én enkelt nisje. Vi fant noe pussig og ekte i solfølelsen og nordmenn som higer etter sjeldne solminutter, sier kreatør i Anorak, Gaute Wetlesen Skåre.

Småabsurd humor

Spissen for de kreative uttakene kommer i form av en 30-sekunders reklamefilm. Her har Anorak samarbeidet med Fantefilm og regissør Andreas Kleiberg, som også har skutt stillbilder til kampanjen.

– Det har vært veldig fint å samarbeide med Anorak om å bygge et nytt univers rundt Betakaroten. Å få jobbe med humor og litt småabsurde situasjoner til et slikt produkt har vært forfriskende. Ikke minst opplevde vi en veldig hyggelig og bra prosess med mye latter på opptaksdagen, sier regissør Kleiberg.

Fra paradis-strender til norske solglimt

– Reposisjoneringen av Betakaroten handler om å finne en måte å snakke på som gjør produktet attraktivt for flere enn de dedikerte. Landet vårt er til tider sparsomt forsynt med solskinn, så lengselen etter lys og varme er noe mange vil kjenne seg igjen i, avslutter planner i Anorak, Nicklas Bohman.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.