Det kristianske uttrykket

Arbeid av Snøhetta Design

Snøhetta har utviklet identitet og visuelt uttrykk for Høyskolen Kristiania.

Identiteten er baser på konseptet «Transformasjon», som beskriver utviklingen og framskrittene et menneske opplever gjennom sine studier, både på et personlig og profesjonelt plan. Videre beskriver det skolens holistiske fokus på individet snarere enn alene på utdanningen. På denne måten blir identiteten et verktøy for å aktivere skolens strategi: «We develop people.» Transformation blir et bilde på noe som forandres, uten å miste utgangspunktet, og det er en utvikling som vedvarer i omgivelsene.

Kristiansk

Utviklingen av det som er menneskehetens kanskje viktigste innovasjon, skriftspråket, har gjort det mulig å dele kunnskap gjennom generasjoner. Skriftspråkets transformasjon gjennom historien til dagens latinske alfabet ble grunnlaget for den visuelle identiteten, og begynnelsen på omdanningen til et unikt skriftspråk for Høyskolen Kristiania, Kristiansk.

Ved å la grunnfigurer skape essensen av hver bokstav, har skolen nå sitt eget «stammespråk». Alfabetet balanserer mellom typografiske former og grafiske elementer. Det skaper et demokratisk ledd mellom studenter og ansatte der alle har sitt eget kristianske navn brukt på ID-kort, T-skjorter og visittkort. Det er også en delt forståelse av hvordan språket kan bli brukt online, på skilt, i kataloger og andre former for kommunikasjon.

Den visuelle identiteten og konseptet ble så bra mottatt av studentene at det kristianske alfabetet også ble utarbeidet som identitet for skolens studentforening. For dette formål ble språket utviklet til å inkludere ikoner og smileys, slik at studentforeningen kan kommunisere på en tabloid og leken måte, men fremdeles på et språk som hele skolen føler eierskap til.

Nye nettsider og reklamefilm

Snøhetta har i samarbeid med Neolab også designet og utviklet nye nettsider. Neolab har utført innholdsarkitektur, struktur, design og teknisk implementering i WordPress. Snøhetta har bistått med implementering av konsept og identitet på forside og elementer på undersider. Anorak står bak reklamefilmen som er laget i den forbindelse. Les mer om prosjektet og se filmen her.

Se også designmanualen som er utviklert.

Den nye visuelle profilen ble for øvrig nylig omtalt i en snasen sak på designnettstedet It’s Nice That. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.