Det kristianske uttrykket

Snøhetta har utviklet identitet og visuelt uttrykk for Høyskolen Kristiania.

74605 2cb50 original
74608 494d5 original
74569 d9abb original
74545 17d0c original
74560 12f5a original
74548 d89df original
74554 fc8aa original
74563 88a78 original
74566 8a05a original
74572 f4422 original
74575 b303b original
74578 5090a original
74581 60060 original
74584 b48d5 original
74587 9145c original
74551 2ca04 original
74590 ba199 original
74542 bc6d8 original
74593 dc690 original
74596 68e08 original
74599 4e3b1 original
74602 7e5c4 original

Identiteten er baser på konseptet «Transformasjon», som beskriver utviklingen og framskrittene et menneske opplever gjennom sine studier, både på et personlig og profesjonelt plan. Videre beskriver det skolens holistiske fokus på individet snarere enn alene på utdanningen. På denne måten blir identiteten et verktøy for å aktivere skolens strategi: «We develop people.» Transformation blir et bilde på noe som forandres, uten å miste utgangspunktet, og det er en utvikling som vedvarer i omgivelsene.

Kristiansk

Utviklingen av det som er menneskehetens kanskje viktigste innovasjon, skriftspråket, har gjort det mulig å dele kunnskap gjennom generasjoner. Skriftspråkets transformasjon gjennom historien til dagens latinske alfabet ble grunnlaget for den visuelle identiteten, og begynnelsen på omdanningen til et unikt skriftspråk for Høyskolen Kristiania, Kristiansk.

Ved å la grunnfigurer skape essensen av hver bokstav, har skolen nå sitt eget «stammespråk». Alfabetet balanserer mellom typografiske former og grafiske elementer. Det skaper et demokratisk ledd mellom studenter og ansatte der alle har sitt eget kristianske navn brukt på ID-kort, T-skjorter og visittkort. Det er også en delt forståelse av hvordan språket kan bli brukt online, på skilt, i kataloger og andre former for kommunikasjon.

Den visuelle identiteten og konseptet ble så bra mottatt av studentene at det kristianske alfabetet også ble utarbeidet som identitet for skolens studentforening. For dette formål ble språket utviklet til å inkludere ikoner og smileys, slik at studentforeningen kan kommunisere på en tabloid og leken måte, men fremdeles på et språk som hele skolen føler eierskap til.

Nye nettsider og reklamefilm

Snøhetta har i samarbeid med Neolab også designet og utviklet nye nettsider. Neolab har utført innholdsarkitektur, struktur, design og teknisk implementering i WordPress. Snøhetta har bistått med implementering av konsept og identitet på forside og elementer på undersider. Anorak står bak reklamefilmen som er laget i den forbindelse. Les mer om prosjektet og se filmen her.

Se også designmanualen som er utviklert.

Den nye visuelle profilen ble for øvrig nylig omtalt i en snasen sak på designnettstedet It’s Nice That.

Involverte byråer

Snøhetta Design

Snøhetta Design