Å sjøsette er litt av en kunst

Arbeid av Melvær&Co

Oppfølgeren til forrige sommers viralsuksess for alkovett-organisasjonen AV-OG-TIL er lansert.

Ifølge en landsrepresentative undersøkelse gjennomført av Ipsos MMI har 144.000 nordmenn endret syn på det å drikke til sjøs som følge av fjorårets «Klar For Sjøen»kampanje, der filmen «Kunsten å legge til» var stjernen. Kampanjen ble i tillegg sett av over 32 millioner mennesker verden over online og vist på TV i Australia, USA og Storbritannia. 

– Det er derfor ikke helt uten grunn at vi benytter mange av de samme virkemidlene i årets film. Vi regner jo ikke med samme virale verdenssuksess i år, men tror at det er mange som vil bli glade for et gjensyn med hovedrolleinnehaver Jo Gill Næss samtidig som kunden og oss i Melvær&Co mener at denne type holdningsarbeid har bedre effekt enn skremselspropaganda, forteller byrået.

– Vi tror at folk er opptatt av budskapet, det at vi bruker humor gjør det enklere for folk å dele en melding med venner om at det ikke er OK å drikke til sjøs. I fjor så vi at de fleste nettsteder som delte filmen også skrev om alkohol i båt, og flere aktører etterlyste lignende tiltak i sine land. Dette er dessverre i aller høyeste grad et internasjonalt problem. i Norge har 26 prosent av de som omkommer i fritidsbåt promille og en undersøkelse fra AV-OG-TIL viser at 99.000 personer førte fritidsbåt med promille i fjor. Så det er fremdeles et stort lerret å bleke.

Filmen er produsert lokalt i Stavanger av de samme lokale aktørene som i 2015. 

Både Dagbladet og Stavanger Aftenblad har rukket å skrive om den nye filmen. Du kan også se den på Facebook-siden til AV-OG-TIL.

Melvær & Co ønsker å takke Jåttåvågen Båtforening, Sjøspeideren KFUK-KFUM, Redningsselskapet og Christian Waldmann.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.