Empefire lanserer Power

Arbeid av Empefire

Elektronikkjeden Power lanseres i Finland, og reklamebyrået Empefire står bak lanseringskampanjen.

For andre gang på under ett år står det norske byrået Empefire bak lanseringen av en ny merkevare i et nordisk land. I fjor høst ble Power lansert i Danmark med 15.000 besøkende på åpningen av København-varehuset. Nå skal finnene overbevises om at Power er en elektronikkbutikk for fremtiden, og vi har bistått i å utvikle et helt nytt retailkonsept for det finske markedet. 

Power er helt i forsetet med bruk av digitale prisskilt i de fysiske butikkene, med oppdatering av prisene opptil fire ganger daglig, til enhver tid er regulert etter konkurrenter og markedet generelt. Kundene får også samme lave pris i butikk som på nett, noe som ikke er en selvfølge. 

Nordiske rådgiver for kjeden, Johanna Nordberg-Aas forteller at det viktig å ta merkevaren et steg videre ved lanseringen i Finland. Den tradisjonelle måten å drive retailmarkedsføring på skulle utfordres.

– Når vi nå lanserer Power i Finland, var vi helt klare på at vi ville legge oss på et helt annet nivå kommunikasjonsmessig enn våre konkurrenter. Det vi lanserer er for denne bransjen noe helt nytt, og vi ville bygge en plattform og en merkevare for fremtiden. 

– Tradisjonelt har retailmarkedsføring i stor grad fokusert på å si «billigst» på utallige forskjellige måter. Vi ønsket i større grad å fokusere på hvilken opplevelse produktene gir kundene og deres erfaringer med produktene, samtidig som vi kommuniserer taktisk om like knallpriser på kjente merkevarer på nett og i butikk, sier Martine Carlson som har vært en av kreatørene fra Empefire. 

Til lanseringen i Finland har Power inngått et ambassadørsamarbeid med fire velkjente finske personligheter som alle representerer hvert sitt produktsegment til ulike målgrupper av Powers potensielle kunder. De fire formidler sine tanker og erfaringer rundt den elektronikken de er helt avhengige av i sin hverdag.  Dette har vært en del av en større strategi, ifølge Johanna Nordberg-Aas.

– Det å benytte seg av ambassadører som både reflekterer Power som en ny og fresh merkevare, som tilfører den noe unikt, utover det vi selv kan bidra med, har vært et strategisk grep på vei mot nye kanalvalg, og en måte å parkere eventuelle konkurrenter på, sier hun. 

De fire utvalgte ambassadørene er: 

  • Redrama, en kjent hiphop-artist og dommer i denne sesongen av The Voice i Finland
  • Kira Kosonen, populær blogger og fashionista både i Finland og Norden 
  • Akseli Herlevi, vinner av finske TopChef, driver en stadig voksende burgerjoint i Helsinki 
  • Samuel Taipale, en dyktig og kjent fotograf med særlig mange fans på sin Instagramkonto med over 200000 følgere 

Den finske markedssjefen for Power, Perttu Partanen forteller at de er storfornøyde med lanseringen.

– Feedbacken på både hovedfilmen og på hver av de enkeltstående ambassadørenes historier har vært over all forventning. Jeg er stolt over hva vi, regissør enog Empefire har levert, og jeg mener dette er et uttrykk og en måte å kommunisere på som vi kan bygge videre på.

– Nå skal vi fortsette å være i forsetet når det kommer til samme lave pris pris på nett og butikk, og hele tiden Jobbe for at våre kunder prefererer oss som stedet å handle, snakke om, og teste ut det nyeste innen elektronikk. Vil vil rett og slett bare fortsette å pushe elektronikk-gamet, avslutter han.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.