Snakk med oss!

Arbeid av Nucleus

RUStelefonen har laget egen sommerkampanje for Facebook og YouTube.

I sommer slipper RUStelefonen tre filmer på Facebook. Kampanjen skal sette fokus på at hvis man trenger noen å prate med om eget eller andres rusbruk, få råd og veiledning eller bare svar på det man lurer på om rusmidler, så kan man snakke med RUStelefonen – også i sommer. 

– Vi ser at i juli går antall henvendelser til oss ned. Det er et paradoks, da rusbruken ikke er mindre på denne tiden av året enn ellers. Snarere tvert om. Derfor ønsker vi å minne folk, og særlig de unge som er i eksperimenterende fase, at de kan snakke med oss, selv om det er sommer, sier daglig leder Sturla Johansen i RUStelefonen. 

Bak «Snakk med oss»-kampanjen står Nucleus. Idé, konsept og manus til filmene er et samarbeid mellom Heisholt Inc, Racecar og Nucleus.

– Det som har vært viktig her har vært å formidle at hos RUStelefonen er det ingen pekefingre, men bare fakta, råd og veiledning. Filmene er også laget med øye for at Facebook er hovedkanalen for å nå målgruppen, og de skulle derfor være korte, fungere uten lyd og stå ut i mengden filmer i feeden til folk. Løsningen ble animasjonsfilmer med tydelige budskaper, og som kobles til sesongrelaterte situasjoner og generelle situasjoner som alle kan kjenne seg igjen i, sier kundeansvarlig Atle Hommersand i Nucleus. 

– Animasjonsfilm-formatet har vi aldri prøvd før. Men jeg synes vi her har funnet en tone, form og et uttrykk og et univers vi forhåpentligvis kan bygge videre på senere også. Filmene har også lang levetid, og vi kan derfor gjenbruke disse og koble på dem nye målgruppetilpassede budskaper i sosiale meder på senere tidspunkter,  sier Johansen.

Den første filmen ble sluppet 1. juli, og de to andre filmene slippes i løpet av sommeren. Kampanjen går frem til primo august.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.