XXL med politisk stikk til Rio de Janeiro

Arbeid av Empefire

XXL har vært i OL-byen Rio de Janeiro og laget ny stor reklamefilm med blant annet Ronaldinho.

Mange fikk med seg det politiske sparket XXL sendte da OL-arrangøren Russland planla å innføre en tydelig diskriminerende lov mot homofile gjennom filmen «Airport Love»

– Dette er vår femte store reklamefilm vi har laget sammen med Schjærven/Empefire, men dette er kanskje den aller beste. Sport og action står i fokus, men den har også et viktig budskap som avsløres i en ganske rørende slutt. Når du blir glad og får lyst til å se den igjen, sitter du med en følelse av at vi har en god reklame for XXL, uttaler Innkjøp- og Markedsdirektør Tom Erik Kjønø i XXL.

Utfordringer i kø

I den nye filmen er handlingen lagt til byen som om kort tid skal arrangere de olympiske leker, Rio de Janeiro. Men også en by hvor konflikter og utfordringer står i kø. Det er korrupsjonsskandaler, finanskrise og Brasil har verdens nest høyeste tall på antall barnedrap. Filmen setter spesielt fokus på konfliktene rundt gatebarn og politi. Nå som det er OL i byen, rensker politiet gatene for gatebarn og setter opp høye gjerder mot de fattige favelaene, slik at byen fremstår mer polert. 

– I god sportsånd ønsket vi på nytt å underholde, men samtidig sette fokus på at sport er for alle og at det kan forene på tvers av konflikter.

Ingenting forener mer enn sport. 

– I en hverdag som for mange barn både er krevende og farlig gir sporten håp. Barna i favelaene ser opp til sine idrettshelter, fordi de ser at sport kan være en vei ut av fattigdommen, i tillegg til all glede og moro sport er, fortsetter Kjønø i XXL.

Og det er ikke en hvilken som helst idrettshelt som XXL har fått med seg på laget, men fotballspilleren Ronaldinho, selve personifiseringen av en drøm mange har om å bruke fotball og annen idrett til å skape et bedre liv for seg selv. Et stort forbilde for barn og unge.

 Han er en alle kjenner og ser opp til. Prestasjonene hans på banen har skapt stolthet og forent på tvers, vi er utrolig stolte over å ha fått med oss Ronaldinho, sier Kjønø.

I tillegg figurerer skateboardstjernen Adil Dyani.  

– Rio er en fascinerende by å filme i, det er fantastiske locations overalt. Og enorme kontraster. Byen beskrives ofte som både verdens vakreste og verdens farligste. Det sier alt, sier kreativ leder i Empefire, Jon Erik Skiælder.

– Vi er takknemlige på mange måter for at vi fikk lov til å bistå XXL med å få frem dette viktige budskapet, sier Ben Christensen, byråleder i Empefire og rådgiver for XXL.

– Det er ikke hver dag man må flytte en location pga. skyting, eller passerer en 14 år gammel gutt med maskingevær. Samtidig som man får oppleve den ekte gleden og takknemligheten barna viser gjennom sitt engasjement for sport, fortsetter han.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.