KLP med ny visuell identitet og ny kampanje

Arbeid av Anorak og Scandinavian Design Group

Ny visuell identitet og ny kampanje for KLP.

Den visuelle identiteten og kampanjen ble sluppet forrige fredag.

– Dette gjør vi for å tydeliggjøre og spisse vår posisjon, sier Gro Myking, som er konserndirektør for Kommunikasjon og Marked hos KLP. 

– KLP sørger for at våre 900.000 pensjonister og medlemmer skal få den pensjonen de har krav på og samtidig gi en garantert avkastning til våre eiere, som også er våre kunder. Her gjør vi en god jobb, og selv i usikre tider med lave renter har vi klart å gi kundene våre lovet avkastning. Det er vi stolte av. 

– Vi ønsker likevel å ytterligere forsterke vår satsing i markedet, og har derfor videreutviklet profilen og kommunikasjonen for å få mer kraft fremover. Det er viktig for oss å vise at vi forstår hvem vi er til for, og at vi ivaretar kundenes behov gjennom alle livets hendelser, med gode tjenester innen pensjon, bank, fond og forsikring. Dette er startskuddet på en satsing som også innebærer økt fokus på kundeopplevelse og hvordan kundene møter oss digitalt. Dette kommer vi til å jobbe mye med fremover, understreker Myking.

Tar vare på det som er verd å ta vare på

Arbeidet er gjennomført i tett samarbeid med Scandinavian Design Group og Anorak. Den nye identiteten skal bære budskapene som KLP ønsker å kommunisere i all kommunikasjon, i både digitale og analoge kanaler.

– Vi føler oss heldige som får lov til bistå et selskap som har så gode verdier og et solid fundament. I et marked der mer og mer handler om hastighet og endringstakt, er det deilig at noen tar vare på det som er verdt å ta vare på. De mange menneskene som gjør en jobb for samfunnet vi alle er en del av, de mange medlemmene KLP forvalter verdiene for. Det er nettopp det som er den menneskelige kjernen som nå tydeliggjøres i KLPs posisjon, sier rådgiver Anne Marie Brady hos Scandinavian Design Group.

– Identiteten skal gi rom for både mangfold og variasjon, og består av noen tydelige komponenter. En solid og tillitsvekkende logo, som videreføres. En tydelig og klassisk typografi, en balansert fargepalett, ærlig og nær fotostil, illustrasjoner som løser opp, engasjerer og forklarer budskap, sier designlead Sunniva Djupedal hos Scandinavian Design Group.

– Sitter i ryggraden

Bak kampanjen står reklamebyrået Anorak.

– Det ligger en historie og en filosofi i KLP som er dypt forankret hos alle som jobber i selskapet. Dette er verdier som veldig mange andre selskaper etterstreber, men som sitter i ryggraden til KLP, sier rådgiver i Anorak, Janne Espevalen.

– KLP er ikke et selskap som bare driver med pensjon, bank, fond og forsikring. Det er et selskap som ble startet i 1949 for å sikre tjenestepensjon for noen utvalgte yrkesgrupper. Den nye kampanjen handler om noen av disse menneskene. At det kanskje ikke er så rart KLP tar vare på dem, når de bruker hver dag på å ta vare på alle oss andre, sier Jens Petter Aarhus, kreativ leder i Anorak.

– Det har vært en utrolig inspirerende produksjon. Ikke bare fordi vi har fått jobbe med en av de aller flinkeste regissørene i verden, Martin de Thurah, men også fordi vi har fått et innblikk i hverdagen til de menneskene som kampanjen handler om, avslutter tekstforfatter i Anorak, Hallvard Fjeldbraaten.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.