Utøya i ny drakt

Arbeid av TRY

Utøya er et sted preget av tung historie, men det er også så mye mer.

Etter 22. juli 2011 har jobben med å bygge opp Utøya igjen sakte, men sikkert tatt form. Hegnhuset har blitt et læringssenter, og i samarbeid med det Det Europeiske Wergelandssenteret og Raftostiftelsen tilbyr Utøya et eget undervisningsopplegg for ungdomskoler. Prosjektets overordnete målsetting er å styrke ungdoms demokratiske holdninger, verdier og ferdigheter. I tillegg har Utøya nå fått moderne fasiliteter for kurs, konferanse og overnatting. 

– Utøya er sted for debatt, engasjement og refleksjon. I flotte omgivelser, på en øy med en lang historie, tilbyr vi moderne fasiliteter for profesjonelle kurs og konferanser for både mindre og større grupper. I den forbindelse hadde vi behov for utvikling av en ny visuell profil. Valget falt på TRY, som har sterke fagmiljøer for de fleste kommunikasjonssjangere. Vi er svært fornøyde med resultatet, sier Jan Christian Vestre, styreleder i Utøya.

Vanskelig balansegang

– Denne jobben betyr mye for oss. Å finne balansen mellom det historiske, identiteten, og stedets nye rolle, var en krevende, men en veldig spennende prosess, sier Lina Aas-Eng, konsulent i TRY.

TRY og Apt utformet ny visuell profil, med logo, ny nettside og digital løsning til læringssenteret. 

– Dette var et krevende og spennende designoppdrag. Vi hentet mye inspirasjon i miljøet på øya, og ønsket å balansere uttrykket slik at de som kjenner øya kjenner seg igjen, samtidig som nye besøkende skal føle seg velkommen, forteller Marianne Eskeland, leder for TRYs enhet for design og produksjon (POD).

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.