Anders’ rute – en ny bussrute i Oslo

Arbeid av McCann Oslo

En uke i desember fikk Anders utvide kollektivtilbudet med sin helt egen bussrute. Målet var å vise at alle billettinntekter går tilbake til tilbudet.

Hjemmefra til jobben, med et stopp hos kollegaen, og innom butikken på vei tilbake. Slik hadde bussen i Oslo gått om Anders fikk bestemme. Og én uke i desember så fikk nettopp Anders bestemme.

Som ledd i Ruters nye strategi for å øke andelen som betaler for reisen, er det viktig å få forståelse blant kundene om at Ruter er en offentlig aktør som ikke sitter igjen med et overskudd når året er omme, men som reinvesterer alle pengene i å drifte og forbedre tilbudet.

– Det finnes en del som ikke vet at alle billettinntektene går til kollektivtilbudet. Vi ønsket å understreke dette samtidig som vi på en positiv måte ville motivere flere til å betale hver gang de reiser, sier Annika Aste i Ruter.

McCanns løsning ble å la én trofast billettkjøper få lov å utvide tilbudet med en splitter ny bussrute. Flere tusen sendte inn søknad om hvorfor de fortjente sin egen rute og til slutt kåret juryen 25 år gamle Anders som den mest verdige vinneren.

– Ruter skal ha all honnør for å tørre å gå for en idé der kunden fikk helt frie tøyler til å sette opp sin egen busslinje. Ekstra gøy er det også når vi ser hvilke resultater den nye strategien og kampanjen har bidratt til. Andelen som nå vet at Ruter er en offentlig aktør der alt overskudd går til videreutvikling av kollektivtilbudet har gått opp med 21 prosentpoeng, det er helt utrolig!, forteller Bjørn Erling Solberg, rådgiver i McCann.

Se Anders og ruta hans i medieavspilleren. Og takk for at du alltid kjøper billett!


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.