Hvem du er og hvor du kommer fra

Arbeid av S & B-N

Sørlandet er landsdelen i Norge med flest dialekter. S & B-N har laget film for Sparebanken Sør tilpasset geografiske områder som matcher dialekten.

Sparebanken Sør er landets femte største norskeide sparebank, med hovedkontor i Kristiansand og dype røtter over hele Sørlandet. Det har riktignok skjedd store endringer i det å drive bank, siden Christianssands Sparebank åpnet dørene i 1824, men en ting er fremdeles den samme; hvem du er og hvor du kommer fra.

Sørlandet er den landsdelen i Norge med flest dialekter. Fra Setesdal i nord til Lista i sør, fra Flekkefjord i vest til Risør i øst. Dialekt speiler historie, generasjoner og tradisjoner, men også utvikling, tilpassing og storhet. Mange gode råd har blitt gitt på ulike dialekter av engasjerte bankfunksjonærer opp gjennom tidene. Dette har resultert i sterke relasjoner mellom banken og kundene. Selv om banken utvikler seg digitalt for å tilpasse seg kundenes behov, vil nærhet fremdeles være viktigst.

Nettopp denne nærheten ble vår inngang for å løfte fram Sparebanken Sørs store lidenskap og glødende engasjement for landsdelen. Vi ønsket å lage en film som handlet om menneskene, lokalsamfunnene og drømmene banken er så heldig å få være en del av hver dag, sammen med sine kunder.

Vi involverte bankens ansatte for tips om lokasjoner, begivenheter, dialektambassadører eller lokale personligheter de var stolte av, fra sitt område. Selve filmproduksjonen ble gjennomført som en roadtrip til utvalgte steder sammen med Tangrystan. Underveis fikk vi møte mange spennende mennesker, oppleve majestetisk natur, rik kultur og et yrende næringsliv fra hav til hei.

For å gi filmen en ekstra verdi leste vi inn monologen på de mest særegne dialektene Sørlandet har å by på. De ulike filmversjonene vises på kino i geografisk tilpassede områder, som matcher dialekten. Gjennom målrettet kjøp av programmatiske annonser, YouTube- og Facebook-annonsering blir publikum også eksponert for filmene på sin dialekt.

Kampanjen blir også tatt ut på flere flater både i bankens filialer og i lokale aviser. Her brukes bilder med geografisk gjenkjennelseseffekt for de ulike filialene.

Dette er første del av kampanjen for Sparebanken Sør, som også vil bli tatt ut på andre spennende måter i løpet av året.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.