En godtepose med design og utfordringer

Arbeid av Burson-Marsteller

En nettside med magasinfeel og en stor utendørs fotoutstilling som skal på turné i Norge skal bidra til å bryte ned fordommer mot multippel sklerose.

Burson-Marsteller har akkurat lansert en større kampanje som skal bryte med fordommer om den nevrologiske sykdommen multippel sklerose - MS. Kampanjen består av nettsiden PSjegharMS.no, og en stor utendørs utstilling i Oslo på Rådhusplassen med seks portretter av vanlige mennesker med MS, i sine vanlige omgivelser. Oppdragsgiver er for kampanjen i sin helhet er Merck Norge, mens MS-forbundet sammen med Merck står bak fotutstillingen. 

Utstillingen ble åpnet av ordfører Marianne Borgen på verdens MS-dag, den 31. mai. Den blir stående frem til 13. juni til glede og opplevelse. Deretter skal den ut på en liten turné i Norge (Kristiansand, Arendal og Bergen). 

– Denne kampanjen har vært en blanding av en stor utfordring og en godtepose for det kreative teamet her i Burson-Marsteller. Vi støtter MS-forbundets og Mercks arbeid, og er glade for å kunne bidra til å bryte ned fordommer rundt MS gjennom god design og kreativt innhold, sier Thomas André Strømsnes i B-M. 

Det kreative konseptet for kampanjen

Undersøkelser viser at det er mange fordommer og myter rundt sykdommen MS. Kampanjen PS jeg har MS fokuserer på menneskene bak sin diagnose. For ingen mennesker er sin diagnose. De er mennesker med jobber, hobbyer og drømmer akkurat som alle oss andre, men som tilfeldigvis har fått MS og lært seg å leve med det innenfor gitte begrensninger. Ingen ER sin diagnose.

– Ved å presentere informasjon om MS gjennom personlige historier med store, flotte bilder og fotoutstilling håper vi med kampanjen å bidra til å bryte ned fordommer og myter hos befolkningen, slik at mennesker med MS kan leve et så godt liv som mulig, sier Strømsnes. 

Sammen med bildene og historiene, har det vært viktig å definere et grafisk uttrykk som bidrar til å fremheve noe av det personlige preget i kampanjen. B-M valgte derfor å bruke en håndskrevet font i logoen. I tillegg har alle de seks personene som er med i kampanjen signert sitt navnetrekk på sin egen historie for å gi en følelse av å komme enda tettere på.

Som informasjonskampanje, er et av målene at folk skal bli oppmerksomme på det de har sett og lest. 80 % av det vi fanger opp med sansene våre er visuelt, og de sterke fargene i kampanjen er således en nøkkelkomponent når det gjelder å skape visuell oppmerksomhet og gjenkjenning. 

Fargemessig var det ønskelig fra kunden å ha med seg oransje farge inspirert fra den visuelle profilen til MS-dagen, som vi har komplementert med ærverdig lilla.

Nettsiden er ment å leve videre en god stund etter kampanjen, og det er derfor lagt til rette for publisering av aktualitetssaker.

Konseptet for utstillingen: rammer

Fotografen som har utviklet konseptet og tatt bildene heter Fredrik Arff. Portretter er jo ofte nettopp et bilde av ett menneske, alene. Det er imidlertid få av oss som er helt alene, vi forholder oss til venner, familie, arbeidsgivere, kolleger. De er alltid en del av vår verden. Så fotografen har smeltet disse begrepene ved å lage en portrettserie MED de menneskelige omgivelsene: hovedpersonen fremstår på hvit bakgrunn. De andre folka i «vanlige» bakgrunn.

– Disse bildene hjelper oss i å synliggjøre MS som sykdom, samtidig som vi ønsker å vise at man kan ha aktive liv selv om man har fått MS, sier generalsekretær Mona Enstad i MS-forbundet.

Man kan ikke stikke under en stol av sykdommen MS legger begrensninger på ens liv. Den skaper på sett og vis en ramme. Rammen kan være både et hinder og en stabilitet, det er nemlig om å gjøre at rammen ikke krymper mulighetsrommet for mennesket. Hvis sykdommen ikke bremses krymper rammen, og dermed også mulighetsrommet for hva livet kan inneholde. 

– MS er en av de store nevrologiske sykdommer i Norge. Vi ser fortsatt utfordringer for den MS syke. Det være seg stigma, forståelse for hva MS og udekkede behov for å nå medisinske behandlingsmål. Derfor støtter vi MS-forbundets arbeid i å synligjøre sykdommen, sier Head of Neurology i Merck, Roar Wesche-Juul

Måten installasjonene lages på understreker også rammene – bildene er omringet av hvite rammet og spent opp med stålwire. Flyter på en måte i luften. 

Personene som det er tatt bilde av er representative når det gjelder kjønn, alder, geografisk tilhørighet og sykdomsforløp. Installasjonene blir store og i øyenfallende: 3 meter brede og 1,5 meter høye. Det blir tre installasjoner, med et bilde på hver side, som kommer til å veie flere hundre kilo hver. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.