Kreftforeningen: «Små forandringer gjør en stor forskjell»

Empefire og filmselskapet Clockwork samarbeider også i år med Kreftforeningen. Denne gangen handler det om å skape oppmerksomhet om hudkreft og SAFE-testen.

85657 fdd5d original

Denne gangen er oppdraget å fortelle om viktigheten av å være bevisst sin egen hud og ikke minst skape oppmerksomhet om hudkreft. Føflekkreft er en av de mest utbredte kreftformene i Norge og den kreftformen som øker mest. Den er også en av de få kreftformene man faktisk kan oppdage med det blotte øyet.

– Det er alltid utfordrende og givende å få jobbe med Kreftforeningen. Problematikken oppfattes naturligvis som vond og ubehagelig og vi har forsøkt å vekke nysgjerrigheten uten å fortelle målgruppen hva filmen handlet om før de er et godt stykke inne i handlingen. Samtidig ønsket vi å fortelle at slike sykdommer også rammer de pårørende. Vi ønsker å få flere til å dele filmen fordi dette kan skje dem selv, eller en de er glad i, uttaler konsulent Knut Røse i Empefire.

– Først og fremst er det en stor ære og ikke minst et stort ansvar for en regissør å lage en film som omhandler et så sårbart tema som føflekkreft. Ideen fra det kreative teamet på Empefire var så sterk i utgangspunktet at min jobb var i bunn og grunn å “ikke ødelegge” estetikken som lå i manus. Jeg er veldig takknemlig for innsatsen fra hele teamet på Empefire, Clockwork, leverandørene og filmcrewet. Vi var alle samkjørte på at vi skulle lage en film som skulle føles og oppfattes så troverdig og ekte som overhodet mulig. Derfor filmet vi ca halve filmen på iPhone og i perioder lot vi skuespillerne jobbe helt alene med kamera mens vi andre ventet utenfor – sier regissør Alexander Zwart.

– Norge ligger helt på topp i Europa når det gjelder dødelighet av føflekkreft, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel. Hvis føflekkreft oppdages tidlig, kan det redde liv. Men mange vet ikke hva de skal se etter, og kommer sent til legen. For å gjøre det enklere å huske faresignalene har vi laget nett-testen SAFE. Vi ønsket en kampanjefilm som skulle motivere folk til å klikke seg inn på testen. Tilbakemeldinger fra følgerne våre på Facebook tyder på at filmen har slått an, og rundt tusen følgere har allerede delt den.

Lær hva du skal følge med på – ta SAFE-testen, er sluttbudskapet i filmen. – På kort tid har over 50 000 gått inn på SAFE-testen, og det er vi godt fornøyd med, avslutter Ryel, som oppfordrer alle til å se filmen og ta SAFE-testen.