Barrierer om Norge selger BI internasjonalt

Handelshøyskolen BI har sammen med Los & Co valgt en kommunikasjonsstrategi som snur barrierer til fordeler for å tiltrekke seg internasjonale studenter.

86831 62ffc original

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet er tøft, og det er viktigere enn noensinne å skille seg ut for å bli lagt merke til. I et hav av flinke studenter med relativ lik kompetanse kan en faktor som hvilket land man velger å studere i være avgjørende.

– Vi hevder at det å velge en anerkjent skole i et annet land enn de fleste andre gjør at man stiller sterkere i konkurransen om drømmejobben. I kommunikasjonen bruker vi det tøffe klimaet og andre særegenheter ved Norge for å selge BI. Vi oppfordrer studentene ved å si: Stand out. Go North!

«Winter is coming» er første del av kommunikasjonsløpet. At vinteren straks kommer til Norge er det vel ingen tvil om, men i stedet for å frykte den kalde, mørke fremtiden kan det lønne seg å omfavne den og bruke den til sin fordel, sier kundeansvarlig i Los & Co, Bjørn Kjetil Tønnessen.

«Winter is coming» består av fire hovedfilmer hvor det blant annet trekkes frem særnorske egenskaper som «The Scandinavian leadership model», landets fremtidsrettede næringer og hvordan Norge forvalter landets verdifulle naturressurser. Å studere her vil kunne gi internasjonale studenter noen helt unike erfaringer.

En knapp uke ut i kampanjen har over 500.000 sett filmen, dette til tross for at det foreløpig er lagt lite penger på den. Den har generert 2000 likes og over 800 delinger. I tillegg har flere enn 1700 kommentert på filmen, utelukkende med positivt fortegn.

Konseptet er utarbeidet i samarbeid med The Film Agency Oslo og Sigve Aspelund på regi.