For å holde posisjonen som en av Europas viktigste ølfestivaler, må «What’s Brewing» hele tiden være i utvikling. Identitet og festivalopplevelse henger nøye sammen, og i festivalens viktige tredjeår hadde ledelsen et ønske om å revolusjonere konseptet.
Melvær & Co tok dem på ordet, og laget like godt festivalen om til den relativt militante nasjonalstaten «The United Republic of What’s Brewing».
Festivalen har blitt lansert gjennom plakater og filmer i kjent propagandaestetikk.
Festivaldeltakerne ble tatt i mot av tanks og uniformerte grensevakter som delte ut ølpass. Hvert av bryggeriene fikk sitt eget, unike stempel som viser at deltakeren hadde vært innom deres «landegrenser», og alle frivillige fikk for anledningen bære uniform.
Omfavnet alkohollovgivingen
I en artikkel i Designweek forklares det hvordan designer og byråeleder Andreas Melvær, som er en av festivalens opprinnelige grunnleggere, brukte Norges strenge alkohollover og reklameforbud som inspirasjon for hvordan identiteten skulle bli.
Festivalen, som i år foregikk 20. og 21. oktober på Tou Scene, tiltrekker seg bryggere fra hele verden, med et publikum opp mot 3000.
Involverte byråer
Melvær&Co