Ølfestival med totalitær schwung

En revolusjonerende festivalopplevelse! «What’s Brewing», Stavangers årlige festival for håndverksbryggere, ble rebrandet som en totalitær stat.

87005 d3959 original
87002 6544d original
87003 9b9a1 original
87004 b71ad original
87006 46977 original
87007 460a1 original
87008 8905f original
87009 53a40 original
87010 21514 original
87011 45871 original
87012 4a1d5 original
87013 387a6 original

For å holde posisjonen som en av Europas viktigste ølfestivaler, må «What’s Brewing» hele tiden være i utvikling. Identitet og festivalopplevelse henger nøye sammen, og i festivalens viktige tredjeår hadde ledelsen et ønske om å revolusjonere konseptet.

Melvær & Co tok dem på ordet, og laget like godt festivalen om til den relativt militante nasjonalstaten «The United Republic of What’s Brewing».

Festivalen har blitt lansert gjennom plakater og filmer i kjent propagandaestetikk.

Festivaldeltakerne ble tatt i mot av tanks og uniformerte grensevakter som delte ut ølpass. Hvert av bryggeriene fikk sitt eget, unike stempel som viser at deltakeren hadde vært innom deres «landegrenser», og alle frivillige fikk for anledningen bære uniform.

Omfavnet alkohollovgivingen

I en artikkel i Designweek forklares det hvordan designer og byråeleder Andreas Melvær, som er en av festivalens opprinnelige grunnleggere, brukte Norges strenge alkohollover og reklameforbud som inspirasjon for hvordan identiteten skulle bli.

Festivalen, som i år foregikk 20. og 21. oktober på Tou Scene, tiltrekker seg bryggere fra hele verden, med et publikum opp mot 3000.

Involverte byråer

95091 35f6f original

Melvær&Co