Uforglemmelige jobbreiser
Bøh! Telematikkselskapet ABAX lanserer nytt og skremmende kommunikasjonskonsept.
Aktuelt byrå
McCann Oslo
Larvik-baserte ABAX er internasjonal markedsleder innen løsninger for alle som kjører bil i forbindelse med jobb. Et av deres største produkter er ABAX Triplog, en elektronisk kjørebok som dokumenterer all kjøring via GPS, og dermed hjelper både ansatte og bedrifter å unngå skattesmell. I sommer fikk McCann Oslo oppdraget med å utvikle nytt kommunikasjonskonsept, som nå rulles ut både i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Polen og England.
– Konseptet bygger på den enkle innsikten om at det ikke er noe som helst minneverdig ved de aller fleste jobbrelaterte bilturer. Skal de huskes, må det ha skjedd noe helt spesielt. Dette åpner for å dramatisere på ganske uforglemmelige kjøreturer, som man altså ikke er avhengig av med ABAX Triplog. Den husker nemlig hver eneste tur akkurat like godt, forteller rådgiver i McCann, Bjørn Erling Solberg. Kreatørteamet er Stein Simonsen og Torstein Greni, mens Christopher Dons har vært prosjektleder.
Universelt konsept
– Vi likte umiddelbart kombinasjonen av den enkle innsikten og det lekne konseptet, som også er universelt og dermed lett versjonerbart, sier Sandra Lindberg. Hun legger til at ABAX har alltid gått sine egne veier, noe hun synes de nå også gjør med reklamen.
– Spesielt med reklamefilmen, som utforsker en genre få andre annonsører har lekt med, sier Lindberg. Foruten reklamefilm og radio, tas konseptet ut i sosiale medier, hvor den som best beskriver en uforglemmelig kjøretur kan vinne den.
Reklamefilmen er produsert av Giants & Toys med TRAKTOR på regi og Martin Myhre har vært produsent i spann med Magnus Castracane. Radiospottene er produsert av Sagveien Resort.