Skandiabanken blir til Sbanken

Navnebyttet og ny merkevareprofil understreker målet om å gjøre bank enda enklere, og setter et endelig punktum i løsrivelsen fra svenske Skandia.

87100 aa0bb original
87099 768ea original
87101 2e76c original
87102 4bc63 original
87103 a38c3 original
87104 b0b42 original
87105 3552c original
87106 f7426 original
87107 9ecba original
87108 47cc4 original
87109 2ce1e original

Gjennom det siste året har Skandiabanken utviklet bankens nye merkevareprofil, med Bleed som hovedpartner for jobben. I dag lanseres den nye profilen i bankens digitale kanaler, fysiske kort og reklame. Arbeidet er et resultat av et omfattende arbeid med kunde- og markedsinnsikt.

– Det har vært en spennende reise der vi i et godt samarbeid med Bleed har bygget et tydelig og fleksibelt konsept som nå tas ut i alle flater. I prosessen har vi blitt positivt utfordret i tankesett og fornyet oss. Nå er vi klare for neste kapittel og ser frem til det vi skal levere fremover, sier Johnny Anderson, leder for Konseptutvikling i Sbanken

Selvstendig norsk bank

Bakgrunnen for omprofileringen er at banken for to år siden ble skilt ut fra det nordiske Skandia-konsernet og ble en selvstendig norsk bank, notert på Oslo børs. Banken har ikke endret grunnkonseptet som en kundefokusert digital bank, og skal fortsatt utfordre i bransjen gjennom åpenhet, enkelhet og gebyrfrie tjenester.

– For oss var det viktigste å videreføre kjernekonseptet og fremstå som den samme banken, samtidig som vi hadde behov for å modernisere vår visuelle identitet. Gjennom forenkling og visuell gjenkjennelse viderefører det nye navnet bankens eksisterende merkevareassosiasjoner. Samtidig underbygger det nye visuelle uttrykket enda mer av det åpne og enkle, og står seg positivt ut i en uniform bransje, fortsetter Anderson

Nye satsinger

Med nytt navn og ny profil kommer også nye satsningsområder. Sbanken lanserer bank for småbedrifter neste år, og har som ambisjon å få de mest fornøyde bankkundene også i småbedriftsmarkedet.

Bleed fikk oppdraget gjennom en byråkonkurranse, og overbeviste med sin sterke forståelse for identitet, digital konseptutvikling og strategisk merkevarebygging. Leveransen omfattet ny merkevareplattform, nytt designuttrykk, navneprosess og identifisering av bankens kjerneverdier.

– Samarbeidet med Sbanken har vært utrolig spennende. En modig kunde med et sterkt og engasjert internt team, har gjort denne prosessen til en nytelse, sier Svein Haakon Lia, Kreativ Leder i Bleed.

Kommunikasjonsbyrået Apeland har bistått Bleed tett i arbeidet med markedsinnsikt og i utforming av kommunikasjonsstrategi for den nye merkevaren.

Involverte byråer

90284 22fa4 original

Bleed