IKEA oppfordrer folk til å stole på egen smak

Arbeid av SMFB

«La livet ditt innrede stua» er hovedbudskapet i to nye kortdokumentarer fra IKEA. I filmene møter vi Bente (59) og Hege (51), som har lykkes med nettopp dét.

I filmene reflekterer Bente og Hege over sammenhengen mellom hvor en er i livet, og hvordan innrede og forme hjemmet sitt basert på det. 

– Noen synes kanskje det er rart med en IKEA-reklame uten IKEA-produkter. Men disse filmene handler ikke om å få vist frem produktene våre, forteller markedskommunikasjonssjef Cathrine Boije

– Målet med prosjektet er å inspirere folk til å se på stua si med nye øyne, og stole på sin egen smak når de (om)innreder basert på hvem de er og hvilke behov de har. Det er for gjort å innrede etter hvordan alle andre har det, trender og hvilken stil som gjelder nå, fremfor egne behov, sier Boije

For å få til dette har SMFB samarbeidet med Stefan Faldbakken i Heimlich, kjent for blant annet NRK-suksessen «Jeg mot meg». 

– Vi gjennomfører mange besøk og intervjuer i norske hjem hvert år, og denne gangen valgte vi å ta med oss et helt filmcrew og lage reklame av det. 

I tillegg til kortfilmene, er det produsert 40 og 10 sek versjoner for kino, TV og digital spredning.

Fototurné og utstilling

Dokumentarfilmene er en forlengelse av en fototurné og utstilling med Morten Krogvold som foregikk i september. SMFB kjørte en rekruttering i sosiale medier hvor nesten 1.500 mennesker meldte seg for å få fotografert stua si. Krogvold reiste så landet rundt og tok bilder av 16 forskjellige stuer, som ble til en utstilling på SALT. Her var det heller ingen krav til å ha IKEA-produkter hjemme. Den fikk bra med oppmerksomhet, både av lokalpresse i byene han besøkte, men også av NRK og TV 2. Og nå i neste runde har byrået altså laget filmer over samme lest.

– Nå gleder vi oss til å se hvordan denne annerledes måten å tenke IKEA-reklame på blir tatt imot der ute, avslutter Cathrine Boije. 

Du ser et utvalg av utstillingsbildene i mediespilleren, rubbel og bit ser du her.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.