Tirsdagen er klassisk

En levende strek samler fire av Norges mest etablerte kammerorkestre i ett felles tilbud som gjør tirsdagen klassisk.

87159 71bbe original
87154 4d205 original
Foto: Solveig Knutsen
87166 b1f55 original
Foto: Solveig Knutsen
87155 4221b original
Foto: Solveig Knutsen
87160 aa588 original
Foto: Solveig Knutsen
87163 cac39 original
Foto: Solveig Knutsen
87158 a57c4 original
Foto: Solveig Knutsen
87161 852a3 original
Foto: Solveig Knutsen
87162 86567 original
Foto: Solveig Knutsen
87164 6ab83 original
Foto: Solveig Knutsen
87165 2e1c8 original
Foto: Solveig Knutsen

Klassisk tirsdag er et nytt og unikt samarbeid mellom Det Norske Kammerorkester, Oslo Camerata, Oslo Quartet Series og Dextra Musica. De ønsker med denne satsingen å etablere en konsertserie hvor publikum kan få fantastiske musikkopplevelser av solister, kvartetter og kammerorkester. Arenaene veksler mellom Aulaen, Sentralen og Gamle Logen som de mest sentrale. Ingen andre byer i Europa har klart å forene disse kreftene på en slik måte som Klassisk tirsdag.

Aktørene valgte Blå Design til å jobbe ut designstrategi, identitet og nettside for konseptet.

– Vår utfordring ble å skape en felles identitet til Klassisk tirsdag som kunne gjenspeile det unike med konsertene, orkestrenes kvalitet og konsertenes stemning. Tilbudets logo skulle også fungere på hver av aktørenes eget materiell med deres egne identiteter, forteller Pie Paasche-Aasen og Aimee Thomassen, kreativt ansvarlige og designere på prosjektet.

«Tett på musikken» ble raskt en definerende setning i arbeidet, både for det visuelle og som hovedkommunikasjon.

– Klassisk musikk kan for noen virke traust og elitistisk. Vi ønsket å gjøre tilbudet mer tilgjengelig ved å få frem det nære, bevegende og følelsesmessige inntrykket en klassisk konsert kan gi, og utviklet derfor en egen levende og kontrastfylt illustrasjonsstrek til identitetens logo og hovedelementer. Vi ønsket samtidig å differensiere konseptet i deres egen sjanger, som bestod av mye mørke farger, og valgte derfor en lett og frisk lyseblå hovedfarge med en temperamentsfull rød strek i kontrast, avslutter designerne.

Visuell identitet inkludert nettside, plakater, flyers, animasjon, klistremerker og rollups har til nå blitt utviklet. For mer informasjon besøk klassisktirsdag.no eller se mer av jobben på blaadesign.no.

Involverte byråer

Blå Design