If og Anorak reparerer bilforsikring

Arbeid av Anorak

Med budskapet «Nå reparerer vi bilforsikring» i front har Anorak fordypet seg i noe alle som har skadet bilen har vært borti: nemlig skademeldingsskjemaet.

If har i høst gått i bresjen for en betydelig bedring av bilforsikring som vi kjenner den. I flere 10-år har det intrikate bonus-opptjeningssystemet gjort at det ofte ikke har lønt seg å bruke bilforsikring ved skade, fordi man mister så mye bonus (opp til 40% tap), at vinninga går opp i spinninga. If har forenklet og forbedret dette betydelig, og satte fra medio september et max tak på 10% bonustap ved skade. 

Det er en aldri så liten revolusjon i bilforsikrings-verden og flere av de andre aktørene i bransjen har på ulike måter fulgt opp satsningen allerede. Det betyr at mange nordmenn på tampen av 2017 har tilgang til en betydelig bedre og mer rettferdig bilforsikring enn de hadde ved inngangen av året. 

Enkelt og forståelig

Det at If går i bresjen for å gjøre bilforsikring betydelig bedre for folk, synes vi er modig. Samtidig så er det en utfordrende kommunikasjonsoppgave med mange bransje-uttrykk, kompliserte regler og lite involvering fra folk flest. 

Vi har derfor jobbet hardt for er å få ut budskapet på en enkel og forståelig måte som samtidig gir nok oppmerksomhet til at folk fester seg ved det, og fester seg ved at det er akkurat If som gjør det.

Oppdaget en hel (og litt mørk) verden

Med budskapet «Nå reparerer vi bilforsikring» i front har Anorak fordypet seg i noe alle som har skadet bilen har vært borti: nemlig skademeldingsskjemaet. 

– Vi mener det ligger mye gjenkjenning og følelser i skademeldinger. At du etter å ha vært uheldig eller udyktig og skadet bilen din og deretter må tegne hvor udyktig du har vært, er gøy i seg selv, men etter å ha dykket ned i Ifs skademeldingsarkiv føltes det ut som vi hadde oppdaget en hel (og litt mørk) verden som kunne hjelpe oss med å nå frem med budskapet vårt, sier rådgiver Kine Werenskiold

– Å se det som i utgangspunktet er et kjedelig, byråkratisk skjema komme til live har vært en spennende prosess. Nå vet vi, blant annet, at den beste måten å lage «bil som sklir»-lyd på, er å gni en joggesko mot en gummimatte [se film]. 

– Dette har vært et spennende tverrfaglig prosjekt i If, med fokus på å gjøre forsikring enklere og mer rettferdig for deg som kunde. Anorak har vært en viktig bidragsyter og diskusjonspartner inn i dette arbeidet. Vi opplever at Anorak forstår våre utfordringer og muligheter, og de evner å oversette dette til meget god kommunikasjon – i tillegg til at de utfordrer oss. Vi ser fram til mer reparering og flere gode kommunikasjonsløsninger framover!, sier Nina Bråthen, markedssjef i If forsikring.

Kanaler og prosess

I tillegg til filmer for både TV, digitalt og egne kanaler, nyhetsbrev og bannere, har Anorak produsert et knippe radiospotter som gikk av med seieren i Sølvmikken for beste radioreklame i oktober. 

Kampanjen går på tvers av kjøpte, egne og fortjente kanaler, og en mix av bl.a. radio, tv, landingsside, SoMe (kjøpt og egen) digitale bannere, online video, pr, crm. 

Dette er den første jobben Anorak har løst etter at byrået gikk seirende ut av en byråpitch før sommeren. Prosessen har foregått i tett samarbeid med If markedsavdeling, If Inhouse og Red Media. 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.