Bærekraftig vaskemiddel med YouTube-rekord

Arbeid av McCann Oslo

Nordmenn ser over 344 døgn med filmer om det bærekraftige vaskemiddelmerket KLAR™.

Orkla Home and Personal Care slår et slag for det grønne skiftet og lanserte i september i fjor en serie bærekraftige vaskemidler som gjør det enkelt å velge et mer miljøvennlig alternativ. Merket heter KLAR™ og lanseringskampanjen er det McCann som står bak. 

Ærlig og ufiltrert ytterst i havgapet

Kampanjen bestod av å teste produktene på en ærlig og ufiltrert måte, på et representativt utvalg av det norske folk. Det fant de ytterst i havgapet, på øya Træna. Der bor ca. 0,1 promille av Norges befolkning, og er som nordlendinger flest både ærlige og ufiltrerte.

– Træna har en ni tusen år lang historie som Norges eldste fiskevær, så da sier det seg selv at de som bor der har en nærhet med naturen som gjør at de har et stort miljøengasjement, sier Calle Hägg, rådgiver i McCann. 

Øyværingene fikk teste produktene i én måned, og ga så sine meninger foran åpent kamera. Fra alt gikk på lufta ble kampanjen optimalisert fra dag til dag. 

– Det var et tett samarbeid mellom byrå, kunde, mediebyrå, Facebook og Google, med ukentlige redaksjonsmøter, sier Tone Angsund, leder for Live-avdelingen i McCann. 

– Alle de kreative løsningene ble tilpasset til hvordan folk faktisk reagerte på dem, slik at vi hele tiden passet på å få det meste ut av det materialet vi tok opp på Træna, fortsetter hun. 

4,3 millioner videoavspillinger på YouTube

Det var åpenbart en arbeidsmetode som ga resultater. Med over 4,3 millioner videoavspillinger på YouTube har nå nordmenn snart sett et helt år verdt med avspillingstid om KLAR™. Den første uka etter lansering så 48 prosent over 30 sekunder, noe som er skyhøyt når benchmark er 27 prosent, og normalen enda lavere enn det. 

Også Google er imponert over tallene. 

– Dette er helt unike tall. Faktisk, er det ypperste klasse i sin kategori på tvers av landegrenser, sier Trude Kjersem Erlandsen, Industry Head CPG i Google Norge.

– Så langt tyder det på at KLAR™ og kampanjen har truffet en nerve i befolkningen, sier Anne Marheim Støren, Marketing Manager i Orkla Home and Personal Care. 

– KLAR™ er for alle som ønsker seg et bærekraftig og effektivt alternativ til vask av hjemmet. Etterspørselen etter produktene ute i butikk har så langt overgått alle forventninger, og det er veldig  spennende at så mange ønsker å være med oss på denne reisen mot en grønnere hverdag. Det er vi ydmyke og glade for, avslutter hun.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.